Fatih SURUÇ

MÜCADELE HABER- Türkiye’de 2020'nin Mart ayından bu yana sosyal, eğitim, kültürel, sanat ve iletişim alanında yaşamı adeta felç eden Covid-19 salgınının insanlar üzerindeki olumsuz etkileri hız kesmezken, bu süre zarfında neredeyse tüm insanlar, çalışma ve eğitim hayatına online olarak sürdürmek zorunda kaldı.

 

Bu dönemde Kültür için Alan’ın desteğiyle fotoğrafın buluşuna ön ayak olmuş Camera Obscura proje koordinatörü Murat Kartal, Lütfü İrdem ve eğitmen Doç Dr. Öğretim Üyesi Çağatay Göktan’ın iş birliğiyle 20 katılımcıya online verilecek eğitim sonunda  online sergiyle izleyiciyle buluşacak. Son Başvuru Tarihi: 25 Ekim 2020, İletişim: [email protected]

 

Eğitmenlerden Murat Kartal ile yaptığımız röportaj şöyle:

 

“FOTOĞRAFIN BULUŞUNA ÖN AYAK OLMUŞ CAMERA OBSCURA”

1) Proje hakkında bilgi verir misiniz?

Murat Kartal: CameraObscura - Ters Yüz Murat Kartal ve Lütfü İrdem iş birliği ve Kültür için Alan’ın desteğiyle gerçekleştirilen bir fotoğraf projesidir. 

 

Projemizi, fotoğrafın bulunuşuna ön ayak olmuş CameraObscura, yani bilinen adıyla Karanlık Oda tekniğinin günümüz normaline uygun bir üretim biçimi olabilir mi sorusu üzerine inşa ettik. Tamamen online ortamlarda yürüteceğimiz projemize başvuru yolu ile 20 katılımcı almayı hedefliyoruz. 

 

Öncelikle çevrimiçi oturumlarla Dr. Öğretim Üyesi (Doç.) Çağatay Göktan’dan CameraObscura tekniği hakkında bilgi alacak olan katılımcılar bu eğitim ışığında üretimler yapacaklar. Üretilen eserler proje koordinatörü olarak ben Murat Kartal, proje ortağım Lütfü İrdem ve eğitmenimiz Çağatay Göktan’ın katılımıyla değerlendirilip online sergi ile izleyiciyle buluşturmayı planlıyoruz.

 

“GÜNÜMÜZ DİGİTAL DÜNYASINA UYARLAYABİLECEĞİMİZ BİR TEKNİK OLAN CAMERA OBSCURAYA ODAKLANDIK”

2) Projede ne amaçlanıyor?

Murat Kartal: 2020'nin başından itibaren gündemimize giren Covid-19 tüm insanlığı evlerine kapatmış oldu ve dış dünya ile olan bağlantımızı bir süreliğine çevrimiçi - online bir modele dönüştürdü. Dünyamızın bu yeni haline adapte olmaya, yeni üretim ve sergileme biçimlerini düşünürkengeçmişten günümüz digital dünyasına uyarlayabileceğimiz bir teknik olan CameraObscuraya odaklandık. Bu dış dünya ile sınırlanmış yeni ‘normal’imize uygun sınırlı imkanlarla duvarlarımızı birer tuvale dönüştürmeyi sağlayan CameraObscura ile penceremizden yansıyan görüntüleri odalarımızda alıkoyuyoruz. 

 

Pandemi sürecinde evlerimizde kalarak üretim yapabilme ve paylaşabilmeolanağısağlayan bu proje ile tamamen analog olan bir üretim biçimini digital ortama taşıma deneyimini yaşayacağız. 

 

“DİYARBAKIR’IN KENDİ İÇİNE KAPANMAMASI İÇİN BÜYÜK BİR MÜCADELE VERİYOR”

3) Diyarbakır'da bu tarz çalışmaların devamı olacak mı?

Murat Kartal: Diyarbakır’da benim de üyesi olduğum Merkezkaç Sanat Kolektifi ile birlikte kültür sanat alanında faaliyet gösteren birçok bağımsız sanat kurumu ve bizler gibi proje yürüten bağımsız insiyatifler var. Bahsettiğim kurum ve insiyatifler değişen politik dönemlere kendini adapte edip farklı koşullara göre yeniden şekillenerek, kentin kendi içine kapanmaması için büyük bir mücadele veriyor. Çoğu zaman düşük bütçelerle, kısıtlı imkanlar ve de çok büyük bir emekle ortaklaşarak, kültür sanat hayatını ayakta tutuyor. Dolayısıyla bu kurum ve insiyatiflerin desteklenmesi bu tarz çalışmaların devam edebilmesi adına hayati önem taşımaktadır. Bu noktada 2017 yılından itibaren bölgedeki kurum ve insiyatiflere desteğini eksik etmeyen Kültür için Alan’ı (sanat destek programı) işaret etmeden geçemeyeceğim. Verdikleri destekle sanatçı ve sanatseverlere bir nefes alma şansı yarattıkları için de teşekkürlerimi iletmek istiyorum.

Editör: TE Bilisim