Fatih SURUÇ

MÜCADELE HABER- Diyarbakır merkezli olup Batman ve Mardin’de de faaliyet yürüten MerkezKaç Sanat Kolektifi Diyarbakır’da kurulan ilk sanat kolektifidir. Mekanı olmayıp insanları sanata maruz bırakmayı amaçladığını belirten grup üyelerinden Remzi Sever, sanatın sunulduğu mekanlardan çıkıp insanların var olduğu her alana taşıyarak faaliyet yürüttükleri söyledi. Sever, “İlk sergimizi bir cafede gerçekleştirilerek insanları sanata maruz bırakmaya çalıştık. Bu sergiden aldığımız olumlu sonuçlarla yaptığımız şeyin doğruluğunu gördük. Sanatla karşılaşma ihtimali zayıf olan insanları sanatla karşı karşıya kalma durumunda bırakmayı amaçlıyoruz.” Diye konuştu.

 

 

Dicle Üniversitesi’nde Çağdaş Sanat Dersleri ve Merkezkaç Çağdaş Sanat Atölyeleri gibi projeler yürüterek genç sanatçılara da öncü olduklarını söyleyen Sever, “Davet edildiğimiz birçok sergide genç sanatçı arkadaşlarımıza alan açmaya çalıştık. Dolayısıyla Merkezkaç’ın projelerinde gençlere alan açmak, kapasitelerini geliştirmek, fırsat yaratmak ve iletişim ağı oluşturmalarını sağlamak, önemli amaçlarımızdan biri haline geldi.” Dedi.

 

Merkezkaç Sanat Kolektifi üyelerinde Remzi Sever, gazetemizin sorularını şöyle yanıtladı;

 

Mücadele Haber: Merkezkaç’ı kısaca anlatır mısınız?

Remzi Sever: Merkezkaç Sanat Kolektifi Diyarbakır merkezli ilk sanat kolektifidir. Kurucuları Barış Seyitvan, Uğur Orhan, Murat Kartal ve benim. Toplam 4 kişiyiz. Sanatın ve sanatçının gelişimi, üretimi ve bu üretimin ulusal ve uluslararası alana taşınması, paylaşılması ve arşivlenmesi için çalışan, kâr amacı gütmeyen, kamu veya kurumsal yapılara dayanmadan, çalışmalarını bir yere bağlı kalmadan yürütmeyi amaçlayan bir kültür sanat kolektifiyiz. Bağımsız çalışma ilkemize paralel diğer bağımsız inisiyatif, kollektif, ve sanatçılarla da ortak projeler yapabiliyoruz. Non-hiyerarşik bir yapı içinde her katılımcı ya da sanat izleyicisinin de interaktif olarak sürecimize dahil olması, birlikte hareket edip sanat alanını deneyimlemesi, bizler için önemli bir paylaşım da aynı zamanda. Merkezkaç 2015 yılında çeşitli sanat alanlarına ilgi duyan sanatçıların bir araya gelerek oluşturdukları, kendi sanat dinamikleriyle kendi sanat aurasını oluşturma deneyimi diyebiliriz.

 

“MERKEZKAÇ’IN HİKAYESİ 7 SANATÇININ BİR ARAYA GELEREK BERABER NELER YAPABİLİRİZ SORUSU ÜZERİNE ŞEKİLLENDİ”

Mücadele Haber: Yapılan çalışmalardan bahseder misiniz?

Remzi Sever: Merkezkaç’ın hikayesi 2015 yılında 7 sanatçının bir araya gelerek beraber neler yapabiliriz sorusu üzerine şekillendi ve 2016 yılında Diyarbakır’da bir kafede ‘MERKEZKAÇ’ konseptli bir sergi ile faaliyetlerine başladı. Biraz geriye dönüp, neler yaptığımızdan bahsedecek olursak, sanatçı konuşmaları, workshoplar, sanat eğitimleri, atölyeler, konuşmalar, tanıtımlar ve sergiler gerçekleştirdik. Farklı sergi modelleri bu süreçte bizim için üzerinde durduğumuz önemli noktalardan biri diyebiliriz. Çağdaş sanat dersleri ve atölyeler daha sonra bu deneyimleri sergi mekanlarına taşımak, 4.Mardin Bienali’nin konseptine ve bize uygun ortak bir iş üretmenin keyfinden tutunda Tüyap Sanat Fuarlarında genç sanatçılarla birlikte yeni sergi deneyimleri kazanmak bizler için önemli sanat eylemleriydi. Bir başka önemli diyeceğimiz projemiz ise ‘Karşılaşmalar’ sergisiydi. Farklı mekân deneyimleri sunan, dört farklı kentte (Diyarbakır, Mardin, İstanbul ve İzmir) düzenlenen karşılaşmalar sergisi kuşakları bir araya getirip bir dayanışma ve eser üretme olasılıkları üzerinden hareket eden bir usta-çırak birlikteliğini canlandırmayı amaçlayan bir sergi projesiydi. Son olarak geçtiğimiz yıl bir kolektifler buluşması planladık. Ulusal ve uluslararası alanda farklı söylemler geliştiren sanat kolektiflerini Pasaj adı altında kolektifler sergisi ile bir araya getirdik.

 

 

“İNSANLARI SANATA MARUZ BIRAKMAYA ÇALIŞTIK”

Mücadele Haber: Merkezkaç’ın sabit bir mekanı olmayışının sebebi nedir?

Remzi Sever: Bugüne kadar sanatın sunulduğu, sabitlendiği mekanlardan, galerilerden çıkıp insanın var olduğu her alana taşınması gerektiğini düşünüyoruz. Dolayısıyla bütün sanatsal faaliyetlerimizi şehrin değişik alanlarına, mekanlarına yaymaya çalışıyoruz. İlk sergimizi bir cafede gerçekleştirilerek de insanları sanata maruz bırakmaya çalıştık. Bu sergiden aldığımız olumlu sonuçlarla yaptığımız şeyin doğruluğunu görerek sonrasında gelen bütün etkinliklerimizi bazen Alipaşa’da eski bir Diyarbakır evinde bazen Melikahmet’te kullanılmayan bir pasajda, bazen Diclekent’te bir cafede, bazen de Mardin’de bir barda yaptık. Aslında bununla sanatla karşılaşma ihtimali zayıf olan insanları sanatla karşı karşıya kalma durumunda bırakmayı amaçlıyoruz. 

 

Mücadele Haber: Merkezkaç’ın genç sanatçılar ile iletişimi nasıl?

Remzi Sever: Merkezkaç adına ben ve Uğur’un Dicle Üniversitesinden bir grup genç sanatçıyla 2016 yılında çağdaş sanat dersleri adıyla bir çalışma yürütmeye başlamıştık. Buradan aldığımız olumlu geri dönütler doğrultusunda 2017 ve 2018 yıllarında ulusal anlamda bilinen bir grup akademisyen - sanatçı ile bölgedeki genç sanatçıları bir araya getirdiğimiz Merkezkaç Çağdaş Sanat Dersleri ve Merkezkaç Çağdaş Sanat Atölyeleri gibi projeler yürüttük. Bununla beraber davet edildiğimiz birçok sergide genç sanatçı arkadaşlarımıza alan açmaya çalıştık. Dolayısıyla Merkezkaç’ın projelerinde gençlere alan açmak, kapasitelerini geliştirmek, fırsat yaratmak ve iletişim ağı oluşturmalarını sağlamak, önemli amaçlarımızdan biri haline geldi.

 

“GENÇ SANATÇILARIN ÜRETİMLERİNİ ÖNEMSEMEK HEDEFLERİMİZ ARASINDA”

Mücadele Haber: Merkezkaç’ın hedefi nedir?

Remzi Sever: Merkezkaç Sanat Kolektifinin hedefi, uluslararası alanda bölgenin sanat dinamiklerini görünür kırmak ve bir merkez dışı devinim yaratmaktır. Bununla birlikte Sanatın tüm disiplinlerine duyarlı, çok yönlü ve farklı tüm sanatsal görüşlere açık aynı zamanda Disiplinler arası işbirlikleri destekleyen, teşvik eden, kişisel, toplumsal ve kültürel çalışmaların yanı sıra; genç sanatçıların üretimlerini önemsemek hedeflerimiz arasında. Ayrıca yapılan sanatsal üretimleri harmanlayarak; bunları daha da geliştirip, dönüştürerek sergilenmesi gereken organizasyonları yapacağız. Hatta bu çalışmaları zenginleştirmek ve yaygınlaştırmak için yerel ve uluslararası işbirlikleri geliştirme olanaklarını sonuna kadar zorlayacağız. Ayrıca bu konuda katılım ve desteklere açık olduğumuzu da belirtiyoruz.

 

 

“DİYARBAKIR SANAT ORTAMI SON YILLARDA BİR HAREKETLİLİK OLSA DA ELEŞTİRİLEBİLİR YÖNLERİ MEVCUT”

Mücadele Haber: Diyarbakır’daki sanat ortamını nasıl görüyorsunuz?

Remzi Sever: Diyarbakır sanat ortamı son yıllarda bir hareketlilik ve yeniden bir canlanma içinde olsa da birçok açıdan eksik ve eleştirilebilir yönleri mevcut. Bunların da zaman içinde aşılabileceğini düşünüyoruz. Genel anlamda izleyiciden mekâna, hayat şartlarından eğitime kadar, birçok alanda aşılması gereken durumlar, problemler var. Ancak yine de şehirde yaşayan sanatçılar ve çeşitli yapılar, kendi imkân ve koşullarını zorlayan, kendi dinamikleri ile üretmeye ve bu üretimler temelinde umutlu, güzel amaçlı birliktelikler oluşmakta diyebiliriz.

Editör: TE Bilisim