Fatih SURUÇ

MÜCADELE HABER- Koronavirüs nedeniyle Diyarbakır'da durumun kötüye gittiğini savunan Ülsen, 21 Eylül'de açılması planlanan okullarda gerekli hijyenin sağlanması ve öğrencilere her türlü yardım ve desteğin verilmesi için hükümete önerilerde bulundu.

 

Ülsen yaptığı açıklamada şunlara yer verdi:

“Ülkemizde ilk vaka 10 Mart 2020 tarihinde kayıtlara geçmiş, bugüne kadar da Sağlık Bakanlığı verilerine göre 253.723 vatandaşımızda hastalık tespit edilmiştir. Maalesef 6.080 vatandaşımız da hayatını kaybetmiştir. İlimiz Diyarbakır için ise çeşitli rakamlar telaffuze dilmekte buna karşın talep edilmesine rağmen vaka ve ölü sayısı kamuoyu ile paylaşılmamıştır. Ancak genel kanaat nüfus oranına gore Diyarbakır’daki mevcut durumun çok kötü olduğu yönündedir.

 

Covid-19 pandemisi dünyada olduğu gibi ülkemizde de yaşamın tüm boyutlarını olumsuz etkilemeye devam etmektedir. Bu boyutlardan en önemli olanı ve kapsamı gereği etkisinin en çok hissedildiği alan ise eğitimdir. Eğitimde ilk kez bu ölçekte bir etkilenim söz konusu oldu. Bu etkilenme sebebiyledir ki geçtiğimiz eğitim dönemin de çoğu ülkede okul öncesinden yükseköğretime kadar tüm kademelerde eğitim kurumları hızla kapatıldı. Bunun sonucunda yüz yüze yapılan geleneksel eğitim ortamlarından uzaklaştırarak online eğitim sistemine geçilmiştir.

 

Yeni eğitim öğretim döneminin başlamasına kısa bir sure kalmışken pandeminin etkilerini ortadan kaldıracak veya en azından azaltacak somut hangi önlemlerin alındığı ise belirsizliğini korumaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı’nca bildirilen Covid-19 tedbirleri konusunda mesafe ve hijyen tedbirlerinden, uzaktan eğitimle telafiprogramına; psikososyal destek çalışmalarından, etkinlik planlamalarına kadar pek çok başlıkla ilgili çalışmaların detayları henüz açıklanmadı.

 

Diyarbakır özelinde ise Diyarbakır İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından 21.08.2020 tarihinde açıklama yapılarak Diyarbakır genelinde tüm kademelerdeki eğitim kurumlarında, devam eden pandemic sürecine deniyle öğrencilerin sağlıklı ve hijyenik bir ortamda eğitimlerine devam edebilmeleri adına okul binaları ve eklentilerinde Bakanlıkça yayınlanan ve kamuoyu ile paylaşılan "Eğitim Kurumlarında Hijyen Şartlarının Geliştirilmesi ve Enfeksiyon Önleme Kontrol Kılavuzu"nda yapılan açıklamalar doğrultusunda planlamalar yapıldığına ilişkin açıklamalar yapılmıştır. Ancak hem bakanlıkça hem de Diyarbakır İl Milli Eğitim Müdürlüğünce yapılan açıklamalar gerekli tüm önlemlerin alınmadığını, eğitim-öğretime ilişkin genel değerlendirmelerden kaçınıldığı ve yaşanacakların tüm yönleri ile ele alınmadığı belirginleşmiştir.

 

Okulların mevcut olan sorunlara ilişkin ilave tedbirler alınmadan açılması ve eğitimin bu yönü ile devam ettirilmesi telafisi güç zararların ortaya çıkmasına neden olacaktır.

 

Bu itibarla DEVA Partisi Diyarbakır İl Başkanlığı olarak aşağıdaki önerilerimizi ilgililere ve kamuoyu ile paylaşmayı görev addetmekteyiz.

 

1 - Okullar 21 Eylül’de açılacak ve eğitim öğretime başlanacaksa ilimizde çoğu okullarda sınıfların mevcut ortalama öğrenci sayısı ülke geneline göre yüksek olduğu gerçeği karşısında derslik sayıları artırılmalı, kalabalık sınıflar bölünmelidir,

 

2 - Özellikle ilkokul 1 ve 2. Sınıflarda maske ve hijyen şartlarını sağlamak üzere yardımcı öğretmenler istihdam edilmelidir,

 

3 – Okullarda mevcut personel sayıları artırılmalıdır, bu anlamda özellikle yeni eğitim-öğretim yılının sağlıklı yürütülebilmesi için gerekli öğretmen açığının giderilmesi ve öğretmen atamalarının acil bir şekilde yapılması öncelenmelidir,

 

4 – Öğretmenlerin bu süreçteki ihtiyaçları gözetilmeli, yaşadıkları zorluklara ilişkin gerekli tedbirler alınmalı, idari karar alma mekanizmalarında görüşlerine başvurulmalıdır,

 

5-Öğretmen, öğrenci ve velilere sürece ilişkin online seminerler verilmeli, yerel ve ulusal kanallarda bilgilendirme yayınları yapılmalı, bu konuda kamu spotları hazırlanmalıdır.

 

6- İllerde ve okul çevrelerinde hastalık düzeyinin, öğrenci sayısının, okulların öğrenci kapasitesinin ve yine fiziki koşullarının aynı olmamasından kaynaklı olarak her okul için ayrı planlamalar yapılmalıdır,

 

7 – Köy okullarının taşımalı olanları hariç, internet ve televizyona erişimim kanalarına dair dezavantajları değerlendirilip, mevcutlarının azlığı nedeniyle hastalık yayılım riski tartışılarak, yüz yüze eğitim seçenekleri masaya yatırılmalıdır.

 

8- Bu yıl eğitim ve öğretimin uzaktan olacağı ihtimali kuvvetli olduğu için dar gelirli tüm ailelere, televizyon, internet bağlantısı ve bilgisayar temin edilmelidir. Aynı şekilde öğretmenlerimize dijital eğitim için gerekli olan materyaller temin edilmeli, yıl boyunca da ücretsiz internet hizmeti sağlanmalıdır.

 

9- İlimizde her sene imkânsızlıklar nedeni ile ülke geneline göre dezavantajlı olan çocuklarımızı daha fazla ülke standartlarının gerisine düşmemeleri için, okula yeni başlayan birinci sınıflar ile seneye sınava girecek olan sekizinci ve on ikinci sınıflar da uygun tedbirler alınarak eğitime başlanmalıdır.

 

10- Ailede yaşlı birey, kronik rahatsızlığın bulunması halinde, çocuklara okula gitmeyip evden uzaktan eğitim almalarına dair, mücbir sebepler üzerinden mevzuatın düzenlenmesine dair hukukçuların yaptığı çalışmalar hızlandırılmalıdır.

 

11- Ülke geneli ve ilimizde özel okulların mali durumunun, pandemiden önce teşviklerin kesilmesinin süreçle birleşmesi neticesinde daha da kötüye gittiğine dair geri dönütler artmaktadır. Pandeminin etkisi ile velilerin çocuklarını okuldan almak durumunda kalmaları ile birçok özel okul kapanma noktasına gelmiştir. Devletin acilen teşvikleri yeniden değerlendirip velilerin ve ayakta kalmakta zorlanan özel okulların yükünü azaltma noktasında çözüm önerileri geliştirmesi talep edilmektedir.

 

12- Her okulda alanında uzman sağlık çalışanları görevlendirilmelidir.Bu süreçte temel sağlık malzemeleri okullara ve öğrencilere ücretsiz olarak dağıtılmalı ve sağlık malzemelerine erişim kolaylaştırılmalıdır

 

13- Okullar sık aralıklarla dezenfekte edilmeli, alınan tedbirler titizlikle denetlenmelidir."

Editör: TE Bilisim