Haber Detayı
09 Ekim 2020 - Cuma 01:03
 
VİDE0- “Diyarbakır Merkez Camisi için umduğumuz yardımı bulamadık”
Diyarbakır Merkez Camisi Yaptırma Derneği Başkanı M. İhsan Arslan, çalışmalarda gelinen son duruma ilişkin gazetemize açıklamalarda bulundu.
GÜNDEM Haberi


Fatih SURUÇ

MÜCADELE HABER- İşadamı ve Diyarbakır eski milletvekili M. İhsan Arslan tarafından yaptırılan Diyarbakır Merkez Camisi’nde çalışmalar pandemi sürecine rağmen sürüyor. Pandemi sürecinde aksamalar olmasına rağmen çalışmaların sürdüğüne dikkat çeken Arslan,  caminin 2021 yılı sonlarında açılacağını söyledi.  Diyarbakır Merkez Camisi’nin yapımı için iş insanları ve Diyanetten umdukları desteği bulamadıklarını öne süren Arslan, bu konuda hayal kırıklığı yaşadığını dile getirdi. 

 

 

“MERKEZ CAMİSİ İNŞAATI PLANLANDIĞI GİBİ DEVAM EDİYOR”

1) Diyarbakır Merkez Cami çalışmalarda son durumu nedir?

M. İhsan Arslan: Merkez camisi inşaatı planlandığı gibi devam ediyor. Toplam 45.000 m2 civarında kapalı alanı olan bir cami. Minareler dâhil dış yüzeylerin tamamı taş kaplandığı için çalışmaların zaman alması doğaldır. Şu anda birçok sayıda ekip birlikte çalışmaktadır. Dış kaplama taş ekibi, mekanik, ısıtma, soğutma, havalandırma ve elektrik tesisat ekipleri ile birlikte yalıtım çalışmaları hızla devam etmektedir. Bir aksilik olmazsa, Bu yılın sonunda bu çalışmaların tamamlanması planlanmıştır.

 

2) Pandemi sürecinde nasıl etkilendi?

M. İhsan Arslan: Şüphesiz pandemi dönemi şantiye faaliyetlerini olumsuz etkilemektedir. Buna rağmen gerekli sağlık ve güvenlik tedbirleri alınarak çalışmalar sürdürülmektedir.

 

 

“2021 YILI SONUNDA AÇILIŞI GERÇEKLEŞTİRECEĞİMİZİ UMUYORUZ”

3) Merkez Caminin açılış tarihi ne zamandır?

M. İhsan Arslan: Proje uygulamasında kaliteli bir işçilik için azami itina gösterilmesinden dolayı, ayrıca pandemiden kaynaklı gecikmeler nedeniyle Caminin açılış takviminde sarkma olmuştur. Daha fazla gecikmemesi için çalışmalar hızlandırılmış olup 2021 yılı sonunda açılışı gerçekleştireceğimizi umuyoruz.

 

UMDUĞUMUZ DESTEĞİ KİMSEDEN GÖRMEDİK

4) Ekonomik olarak zorluk yaşanıyor mu?

M. İhsan Arslan: Diyarbakır için bir kazanım olacağına inandığımız, özgün mimarisi ve 20.000 kişilik kapasitesi ve sosyal donatıları ile sadece bir cami değil, çok fonksiyonlu bir ibadet ve kültür merkezi niteliğinde bir eser inşa edilmektedir. Projenin mali portresi de bu büyüklükle mütenasip boyuttadır. Malzeme seçimi ve kaliteli işçilik konusundaki hassasiyetimiz yanında fiyat artışları da planlanan bütçenin aşılmasına sebep olmaktadır. Cami inşaatına başlanırken Diyarbakırlı iş adamlarımız ve genel olarak hemşerilerimizden ve özel olarak Diyanet İşleri Başkanlığımızdan destek alacağımızı umuyorduk. Bu konuda hayal kırıklığımızı itiraf etmekte sakınca görmüyorum. İşin başından bu yana Devletin hiç bir kurumundan parasal destek alamadığımız gibi iş adamlarımızdan da beklediğimiz hatırı sayılır bir yardım alamadığımızın bilinmesini isteriz. Şimdiye kadar yapılmış harcamaların yüzde doksanı benim tarafımdan karşılandığı gibi, camiyi yarım bırakmamız da beklenemez. Doğrusu, bütün harcamaların tarafımdan yapılıyor ve yapılacak olması imkânlarımızı zorlamasına rağmen bizi onurlandırıyor. Fakat bu büyük eser Diyarbakır’a ait bir ibadethanedir. Bütün hemşerilerimizin yardımcı olmasını bekliyoruz. Şüphesiz yardımlaşarak bu önemli projeyi daha kısa zamanda hizmete açmamız söz konusu olabilecektir.

 

 

CAMİ HAKKINDA BİLGİ

Yapımı devam eden Diyarbakır Merkez Camisi’nde;  Çok Amaçlı Salon (1000 Kişilik) Gasilhane, Bayan Taziye Evi (400 m2), Bay Taziye Evi (470 m2), Kapalı Otoparklar, Sergi Salonları,  Camii’ nin Amacına Uygun Butik Sergi ve Satış Üniteleri, Çocuk Oyun Parkı,  Çocuk Müzesi, Yönetim Merkezi, 2 Adet Kütüphane, Kitap Evi – Kafeterya (600 m2), Çay Bahçesi, Kent Müzesi, Şelale Ve Süs Havuzları,  Oturma ve Dinlenme Alanları yer alıyor. 

 

Planlama oluşturulurken, 4 kat olarak düşünülen Camii ve Külliye Kompleksi, öncelikle ‘Arka Giriş Kapısı’ başta olmak üzere toplam 3 ön avlu kapsı, yan avlulara girişleri kolaylatıran birer geçit kapıları ile kendine hayat vermektedir. Katlar arasında avlu içi kule merdivenleri ve asansörler düşey sirkülasyon elemanları olarak kullanılmaktadır.

 

2. Bodrum katta; Otopark, merdiven ve asansörler oluşturulmuştur,

 

1. Bodrum katta; Otopark, Gasilhane, Teknik Servisler, Sosyal aktivitelerin yapılacağı çok amaçlı salon, İç avlular, abdesthaneler, ibadethane ruhuna ters düşmeyecek şekilde kullanıma sunulacak dükkan vb. mekanlar mevcuttur.

 

Zemin katta; Cami Avlusu, Eyvanlar, Şadırvan ve Cami Girişi, İdari girişler vb. bulunmaktadır. Birinci katta; Kütüphaneler, İdari Kısimlar vb. yerleştirilmiştir.

 

Projemizde; Bölge Kültürünü yansıtan Babil ve Asur Medeniyetlerine ait avlu ana giriş kapısı (kuzey cephesi), cümle giriş kapısı, kubbe altına kadar uzanan zigurat oluşumunda görkemle ve ihtişamla hayat bulan eğimli, kademeli cami duvarları (güney cephesi) ve avlu dış duvarları düşünülmüştür.

 

Yine kültürün ispatını vurgulayan, Selçuklu Kültür ve Sanat etkisinin fazlalıkla hakim olduğu görülen, sade ve halkını düşünen mütevazı Doğu ve Batı avlu giriş kapıları ile bir yapı oluşturulmuş, bu etkilerle ön avlu kapılan önünde önem arzeden, zamanın değerini gösteren Güneş Saatleri, eyvan kemer ve kubbeleri, sekizgen ana kubbe altı kasnak duvarian, sekizgen ana kubbe ve kare minareler sentezlenmiştir.

 

Bölgede hüküm süren Orta Asya Kar ah anlı anıtlarında görülen tuğla ve stuko; burada siyah ve beyaz bazalt taş olarak dış cephede yatay sıralarla geometrik kompozisyonla zenginleştirilerek Anadolu etkileri artırılmış ve erken d ev ir Anadolu anıtları şeklinde projemize yansıtılmıştır. Geometrik süsleme sanatı İslam Kültürünün egemen olduğu bütün çevrelerde, hemen hemen her teknikte ve her malzeme üzerine uygulanmıştır.

 

Yöreye ait geleneksel motiflerimizde ve yapılarımızda geometrik sekiz köşeli yidız büyük önem taşımaktadır. Buhara, Özkent, Semerkant gibi şehirlerin anıtlarında kullanılan belirli teknik ve motifler özellikle Karahanlılar aracılığıyla İran a sonra da Anadolu’ya geçmiştir. Günümüzde de kullanılmaktadir. Türkmenistan. Kazakistan ve Azerbaycan’da mimari eserlerin süslemelerinde de sekiz köşeli yıldız kompozisyonları işlenmiştir. Ayrıca Anadolu kültüründe; halı, kilim, ahşap ve maden süslemelerinde de cok sık karsımıza çıkmaktadır.

 

Geleneksel inanca göre, yedi cehenneme karşılık sekiz cennet vardır. Bir kısmı minyatürlü olan heşt behist (sekiz cennet) isimli kitaplarda bundan ortaya çıkmıştır. Sekiz köşeli yıldız motiflerin kullanımına; hazırlamış olduğumuz kompleks projemizde de büyük önem verilmiştir.

Kaynak: Editör: Fatih SURUÇ
 
Etiketler: VİDE0-, “Diyarbakır, Merkez, Camisi, için, umduğumuz, yardımı, bulamadık”,
Haber Videosu
Yorumlar

Bizim Gazete
Yazarlar
Arşiv
Haber Yazılımı