Yazı Detayı
19 Nisan 2021 - Pazartesi 12:51
 
Ashâb-ı Kehf
İsmail Ertuğrul
ismail@ismailertugrul.com
 
 

Yüce Allah, kıyametin kopacağını ve âhirette ölülerin diriltileceğini insanların daha kolay kavrayabilmeleri için 9-26. âyetlerde ibret verici bir olaya, “Ashâb-ı Kehf” kıssasına yer vermektedir.

Kehf “dağda bulunan büyük ve geniş mağara”; Ashâb-ı Kehf ise, “mağara arkadaşları” demek olup bir mağarada yıllarca uyutulduktan sonra tekrar uyandırıldıkları haber verilen kişiler” hakkında kullanılmıştır. Rakîmin ne olduğu hakkında kaynaklarda farklı görüşler yer almaktadır: Sözlükte rakîm “yazılı belge, kitâbe” anlamına geldiği için, “Ashâb-ı Kehf’in adlarının veya maceralarının yazılıp mağaranın kapısına yerleştirilmiş bulunan bir kitâbe, taş veya madenî levhadır” diyenler olduğu gibi, Ashâb-ı Kehf’in içinde bulunduğu vadinin veya dağın ya da memleketlerinin, hatta köpeklerinin adı olduğunu ileri sürenler de vardır (krş. Taberî, XV, 197-199; A. J. Wensinck, “Ashâbü’l-Kehf”, İA, IV, 372; Ömer Faruk Harman, “Ashâb-ı Kehf”, İFAV Ans., I, 167).

Bazı hadis kaynaklarında Ashâb-ı Rakîm’in, Ashâb-ı Kehf’in dışında üç kişilik bir topluluk olup yağmurlu bir günde bir mağaraya sığınan, bir kayanın yuvarlanıp mağaranın ağzını kapatması üzerine yaptıkları iyilikleri anarak Allah’a yakaran ve duaları kabul edilerek mağaradan kurtulan kişiler olduğu da nakledilmektedir (Buhârî, “Enbiyâ”, 52; Müsned, IV, 274). Ancak bu sûredeki anlatım ve olaylar dizisi böyle bir yoruma uygun düşmüyor, söz konusu hadis bir başka olayla ilgili olmalıdır.

Ashâb-ı Kehf’in, Hz. Îsâ’nın dinine mensup gençler olduğuna dair çeşitli rivayetler bulunmakla birlikte (Taberî, XV, 200) Kur’an-ı Kerîm, bu konuda açıklama yapmamış, ancak ibret alınması için bazı yönleriyle tasvir etmiştir. Olay kısaca şöyledir: Putperest bir kavmin içinde Allah’ın varlığına ve birliğine inanan birkaç genç, bu inançlarını dile getirip putperestliğe karşı çıkmış, onların zulüm ve baskılarından korunmak için bir mağaraya sığınmışlar; yanlarındaki köpekleriyle birlikte mağarada derin bir uykuya dalan bu gençler muhtemelen 309 yıl sonra uyanmışlardır. Burada bir gün veya daha kısa bir süre uyuduklarını sanan gençler, içlerinden birini yiyecek almak üzere şehre gönderdiklerinde, onların durumunu öğrenen insanlar Allah’ın vaadinin hak olduğuna ve kıyametin mutlaka geleceğine inanmışlardır. Kıssanın ana hatları bu olup ileride âyetlerin tefsirinde daha geniş olarak tekrar ele alınacaktır.

Kur’an-ı Kerîm olayın nerede ve ne zaman meydana geldiğine dair bilgi vermediği gibi, bu gençlerin sayıları hakkındaki iddiaları da, “karanlığa taş atma” yani bir bilgiye dayanmadan gelişigüzel yapılan bir tahmin olarak nitelemekte ve bunu ancak Allah’ın bilebileceğini haber vermektedir (bk. âyet 22).

Ölümden sonra dirilişin bir misali olmak üzere uzun süre uyuyup da yeniden uyanma hadisesi İslâm’ın dışındaki diğer bazı dinlerde de mevcuttur. Hint kutsal kitaplarında bir tek kişinin uzun süre uykuda kalması olayına rastlandığı gibi, yahudilerin kutsal kitabı olan Talmud’da da bir şahsın yetmiş yıl, bir başkasının altmış yıl uyuduktan sonra tekrar uyandıkları anlatılmaktadır. Aynı hadise Hıristiyanlık’ta “Efes’in yedi uyurları” adıyla anılmaktadır (Ömer Faruk Harman, “Ashâb-ı Kehf”, İFAV Ans., I, 167).

Medine’deki yahudi âlimlerinden Ashâb-ı Kehf hakkında bilgi alan Mekkeliler, olayı hayret verici buldular ve Hz. Peygamber’i imtihan etmek için olay hakkında ona sorular sordular. Kıssa bu sorulara cevap olarak nâzil oldu. Allah tarafından Hz. Peygamber’e yöneltilen 9. âyetteki soruya bakıldığında onun da olayı şaşırtıcı bulduğu anlaşılmaktadır. Ancak onun bu durumu olayın niteliğinden yani ilginç oluşundan kaynaklanıyordu.

 
 
 
Etiketler: Ashâb-ı, Kehf,
Yorumlar
Diğer Yazılar
ŞEHR-İ RAMAZAN-I ŞERİF
SİYASİ KARGAŞA
Siyasi İftira
Toplumsal Kurum Çeşitleri Nelerdir ?
Kurumların Evrenselliği ve Kurumların Tasnifi
Kurumların İşlevleri
Kurumlaşmanın Oluşumu
Kurum Nedir?
Toplumsal kurum
Fıtır sadakası nedir ve ne zaman verilir?
Kimler zekat vermeli, zekat kimlere verilir?
Hazreti Süleyman Camii
Siyasi Emek ve Başarı
Siyasetin yüzü
SİYASETİN BALIĞI
SİYASETİ NEDEN YAPARIZ
SİYASET
Siyaset ve Terör
SİYASET VE SİYASETÇİ
SİYASET NEDEN DOĞU AĞIRLIKLI
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ DENGESİ
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 31
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 30
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 29
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 28
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 27
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 26
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 25
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 24
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 23
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 22
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 21
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 20
Meyve Veren Ağacı Taşlarlar -2
Meyve Veren Ağacı Taşlarlar -1
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 19
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 17
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 16
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 15
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 14
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 13
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 12
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 11
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 6
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 10
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 9
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 8
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 5
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 4
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları- 3
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları-2
Diyarbakır ve Güneydoğu Anadolu’nun Osmanlı Devleti’ne katılması ve sonuçları-1
Sivil Toplum Kuruluşları Ve Toplum
Sinsilik Sineye Çekilmez
Dicle Köprüsü - Diyarbakır
SİGARA
Sigara ve İrade
Diyarbakır Surları Tarihi ve Hikayesi
FÂTİH PAŞA CAMİİ
Seyahatin Vakti
Nebi Camii
DİYARBAKİR ULU CAMİİ
SEVMEK VE SEVİLMEK
Sosyal Medya ve Seçim – 2
Sosyal Medya ve Seçim
Suç
Psikolojik Baskı Bozuk Bir Psikolojinin Sebebi Olabilir
​Hasan Paşa Hanı
SEVGİNİN ÖTEKİ ADI
Sevginin Gerçekliği
3 Aralık Dünya Engelliler Günü nedir?
SEVGİLERİ KATLETMEYİN
Sevgi
SELAMLAŞMAK
SEÇİME AY KALA
SEÇİM PROPAGANDASI
SAYGIYA SAYGISIZLIK
Suçlu Kim?
SANCILI EĞİTİM – 2
SANCILI EĞİTİM - 1
SANATÇI VE SANAT
Sanatçı Sanatında Karar Vermeli
SANAT VE GEÇİM
SANAL ALEMDEKİ TEHLİKE
Sadistliğin Sonu Vahşet
Sadistliğe Karşı Birlik
SADAKATİN GÜLÜMSEMESİ
Sabit Fikirli İnsanlar
Robotlar Mı Bizi Yönetecek?
REKLAM MOLASI MI?
Referandum ve Biz
Sevginin Gerçekliği
Popülizm
Politik Çıkar
PEYNİRİN HAYATI
PERDENIN ARKASINDA NE VAR‏
PERDE ARKASI
Paranın Yönü
PARANİN KÖLELERİ
PARA VE EGONU KATLİAMI
Para Terör Din
Para Para!
PANİĞE KRİZ
ÖZGÜVEN VE AŞAĞILIK KOMPLEKSİ
ÖTEKİ YÜZ
Önyargının Kurşunu
ÖLENLER İNSAN YA ÖLDÜRENLER
ÖĞRETMENİM CANIM BENİM
Öğretmenim Bilgi
ÖFKENİN DOZU
ÖFKENİN ADI KÖTÜDÜR
ORUÇ
Onurun Pahası
OKUMANIN ZARARLARI
OKUMAK VE ÖĞRENMEK
NORMALLEŞEN AYKIRI GÖRGÜ KURALLARI
Ne Yapmak İstiyoruz?
NE EKTİN Kİ?
NE EKERSEN ONU BİÇERSİN
Süper Diktatör
Gelecek Gençliğin
MUTLULUK BİR BUKET ÇİÇEK Mİ?
MUTLULUĞUM BENİM
Muhtarlar Toplantısı 2
MUHTARLAR TOPLANTISI 1
MUHABBET
MEZOPOTAMYA –11
MEZOPOTAMYA - 10
Mezopotamya -9
Mezopotamya -8
Mezopotamya -7
Mezopotamya -6
Mezopotamya -5
Mezopotamya -4
Mezopotamya -3
Mezopotamya -2
Mezopotamya -1
Maneviyat
Laikliğin Çehresi
Adaletli Olmak
BEKLEYİŞ
Zahmetsiz İş Olmaz
YENİ YIL HANDİKABI
‘’YE KÜRKÜM YE’’ VE TOPLUM-2
‘’YE KÜRKÜM YE’’ VE TOPLUM-1
Teknoloji Bağımlılığı Ve İnsan
Yalandan Bahaneler
TATLI DİL
Nakışı Yüreğine İşle
ŞİİR DÜNYASI
GİDEN GÜN BU GÜNDÜR
Seyahatin Vakti
SEVGİNİN ÖTEKİ ADI
SANAL ALEMDEKİ TEHLİKE
ÖTEKİ YÜZ
Kırılmak
Maddeye bağlılık hoşumuza mı gidiyor?
Yaşam ve Denek
Kırmızı Gül Demet Demet
Spor ve Temizlik
Bekleyiş
Giden Gün Bu Gündür
Teknoloji Bağımlılığı ve İnsan
Sevgiliye Selam Olsun
ÖFKENİN DOZU
NE YAPMAK İSTİYORUZ?
KURAL TANIMAZLAR
KIYAFETİN ADAMI
KAYBOLAN NE?
KARARLILIK
KARAKTER MESELESİ
İsrafa Dağ Dayanmaz
HESAPTAKİ YANLIŞLIK
HAYVANLAR VE BİZ 2
HAYVANLAR VE BİZ 1
HANGİMİZ GÖRÜYORUZ?
GÜLÜMSEYEN YÜZLER
Görmenin Derinliği
GELENEKSEL İNANÇLAR
ŞİMDİ DÜŞÜNME VAKTİDİR
GAZETECİLİK ÖZVERİ İSTER
NE KADARI DOĞRU
Elleri Öpülesi Öğretmenlerimiz
ESKİ GÜNLER
ÇOCUKLAR VE ADAB-I MUAŞERET
ÇEKEMEMEZLİK VE BAŞARI
CORONA VE PSİKOLOJİ
Cep Telefonları Bağımlılık
BURNUNUN UCUNU GÖREMEYENLER
ANILARI YAŞAMAK
ENTÜBE HASTA NEDİR?
AİLE VE ÇOCUK
GÜNÜ YAŞAMAK SORUMSUZLUK MU?
TÜRKİYE'DE EFSANELERI 3
TÜRKİYE'DE EFSANELERI-2
TÜRKİYE'DE EFSANELERI 1
DUYGULAR VE DURUMLAR
BAŞKASI TARAFINDAN KIRILMAK
KATİLİN ADI YOK
YENİ NESİL VE FARKLILİK
KANSER

Bizim Gazete
Yazarlar
Arşiv
Haber Yazılımı