Ekrem Sunar Günümüzde 7 milyar dolayında olan dünya nüfusu içinde 2 milyar Hıristiyan, 1,5 milyar Müslüman ve 13 milyon da Musevi inancına sahip insan yaşıyor. Bu insanların büyük bir bölümü inanç değerleri ile ilgili yerleri gezip görmek ve onlarla ilgili bilgiler edinmek amacıyla turizm hareketi içinde yer alıyor. Dünyada ise Kudüs, Mekke, Medine, Vatikan, Antakya, Urfa, Kapadokya, Tarsus, Demre, İznik, İstanbul ve Efes gibi yerler bu üç semavi din tarafından dünyadaki inanç merkezleri olarak kabul ediliyor. Diyarbakır’ın, bu mekânlardan eksik olanı nedir? Surları, camileri, kiliseleri, medreseleri, hanları ve geleneksel evleriyle Diyarbakır adeta müze şehir görünümündedir. Diyarbakır’da kimi kayıtlara göre 3, kimi kayıtlara göre de 7 peygamber mezarı, 3 peygamber makamı ve 541 sahabe kabrinin bulunduğuna inanılmış olması şehri inanç turizmi bakımından önemli bir merkez konumuna getirmiyor mu? Eğil'de isimleri Kur'an-ı Kerim'de geçen Hz. Zülküf, Hz. Elyesa, Hz. Süleyman'ın kâtibi Harun'u Asefi, Nebi Zennun’un (Yunus Peygamber) yattığına inanılıyor. Hz. Danyal ile ilgili güçlü veriler vardır. Ergani Otluca (Kızılca köyünde) Hz. Şit'in oğlu Hz. Adem'in altıncı göbek torunu Hz. Enuş’un kabirleri. Fis Kayası'nda Yunus Peygamber'in makamı, Ergani'de Zülküf Peygamber'in makamı, Lice’nin Yencülüs Dağı'ndaki mağaralar ile Ashab-ı Kehf mağarası, Ayrıca Diyarbakır şehir merkezinde 30'unun mezarı belli (27 Şehid Sahabiler Hz.Süleyman Camii haziresinde), 541 sahabe ve tâbiîn türbesinden başlıcaları Sultan Sa’saa bin Abdi, Sultan Şücaeddin, Sa’ad bin Vakkas, Ebul Muhsin (Hançeri güzel), Ebu Nasri Magire, Malik Ejder, Mirisyap (Şeyh Matar), Şeyh Yusuf el-Hemedani, Şeyh Abdülcelil, Lala Bey, Sarı Saltuk, Zincirkıran, Mir Seyyaf, Arakein Hazenderi hazretlerinin türbeleri, İslam aleminde 5 Harem-üş şerif olarak kabul gören Ulu Cami yanı sıra Hz.Süleyman Camii, Nebi Camii, İskender Paşa Camii, Fatih Paşa Camii, Behram Paşa Camii, Hüsrev Paşa Camii, Melek Ahmet Paşa Camii, Ali Paşa Camii, Lalabey Camii, Palu Camii gibi tarihi camiiler, Diğer semavi dinlerce kutsal mekân olarak kabul edilen 37 kiliseden günümüze dek ulaşabilen Mor Yakup Kilisesi, Surp Gragos Kilisesi, Saint George Kilisesi, Surp Sargis Kilisesi, Keldani Kilisesi, Ermeni Hoca Bisap Kilisesi, Mar petyun Kilisesi ve Meryem Ana Kilisesi, Protestan Kilisesi. Bu dini mabetler bize bir şey ifade etmiyor mu? Bana göre, Diyarbakır’daki bu mekânlar dünyada gerek İslam, gerekse Hıristiyan âlemi için Türkiye’deki ‘İnanç Turizmi’nin emsalsiz merkezleridir. Gelin bu kutsal mekânları gelecek kuşaklara ve Diyarbakır’da ‘patlama yapacağına’ inandığım turizm sektörüne kazandıralım. Kazanacağız; kaybedecek bir şeyimiz yok.
Editör: TE Bilisim