Quittok, TikTok'ta, canlı yayın yoluyla işten istifa etmek anlamına geliyor. Kimi çalışan ofisten, kimi de evden yaptığı canlı yayınlarla işi bıraktığını açıklıyor. Çoğunlukla ikna edici bulunan bu kısa videolar, sosyal medya platformunda binlerce, bazen de milyonlarca kez görüntüleniyor.

Nasıl başladı?

Canlı yayın istifaları birkaç yıl öncesine dayanıyor. Temmuz 2021'de Birleşik Krallık'taki McDonald's çalışanlarından oluşan bir ekibin tamamı vardiya ortasında işten ayrılıp bununla ilgili bir klip yayınladı. Klip viral oldu ve 16 milyondan fazla görüntülendi. TikTok'ta patronlarına "işi bıraktım" mesajını görüntülü verenlerin sayısının artmasına neden oldu.

Eylül 2022'de ise Avustralya'da devlet memuru olan 31 yaşındaki Christina Zumbo, istifasını e-posta olarak iletirken gönder'i tıkladığı anı paylaştı ve patronunun kendisini görüntülü aramasını bekledi. Zumbo, ayrılma kararını vermekte gerçekten zorlandığını, ekibini ve yöneticisini yüzüstü bırakıyormuş gibi hissettiğini açıkladı. Kısa klibi 53 bin beğeni ve yaklaşık 3.000 yorum aldı. Zumbo, "Bu kadar çok insanın kendi hikayelerini, mevcut iş yerlerinden ayrılma korkularını veya benim yaptığımı yapmaya yönelik güçlü arzularını dile getireceği hakkında hiçbir fikrim yoktu" dedi.

İnsanlar neden işi bıraktıklarını göstermek için TikTok'u kullanıyor?

TikTok'taki genç kullanıcıların çoğu dijital yerliler olarak büyüdü ve yaşamlarındaki her türlü kilometre taşını çevrimiçi olarak paylaştı. Bu neslin deneyimleri böyle, dünyada olmayı böyle öğrendikleri için istifa süreçlerini canlı paylaşmayı da normal karşılıyorlar. Ayrıca insanlar mesajlarını büyütmek, etkileşimlerini artırmak; çok sayıda yorum, beğeni ve paylaşım almak için milyonlarca kullanıcısı olan TikTok'a yöneliyorlar.

Z kuşağı gençler videolar sayesinde iş yerinde sağlıklarını ve esenliklerini, iş-yaşam dengesine verdikleri değeri önemsediklerini göstererek her zaman parayla ilgili sorunları olmadığını dile getiriyorlar. Toksik işyerlerini bırakan ve haksız olan patronlara karşı duran insanları betimleyen içerikler son derece istek uyandırıcı bulunuyor ve ilgiyle takip ediliyor. Videolar, çalışanlara genellikle savunulamaz durumlar üzerinde bir güç duygusu veriyor.

KAYNAK: Independent Türkçe

Editör: Mücadele Gazetesi