Sosyo Politik Saha Araştırmaları Merkezi; Türkiye’de yaşanan ekonomik krizin ve fiyat artışlarının semt pazarlarındaki yansımalarına dair Diyarbakır merkezli bir anket çalışması yaptı. Diyarbakır Merkeze bağlı, Yenişehir, Bağlar ve Kayapınar ilçelerinde 180 satıcı (pazarcı) ile yüz yüze gerçekleşen çalışmada; Pazar ürünlerindeki fiyat artışlarının sebeplerine, alım gücüne etkisine, pazarcının fiyat artışlarından etkilenme hallerine, alıcı-pazarcı arasındaki ilişkiye ve fiyat artışlarının etkisine dair algı ve öngörüler öğrenilmeye çalışıldı.
Ortaya çıkan verilere göre;
“Fiyat artışlarının Diyarbakır semt pazarlarına etkisi üzerine gerçekleşen çalışmanın yüzde 33,3’ü Bağlar, yüzde 33,3’ü Kayapınar, yüzde 33,3’ü Yenişehir ilçelerinde yapılmıştır.
Yine araştırma grubunun; yüzde 58,3’ü aldığı ve sattığı ürüne Her gün, yüzde 31,1’i Haftada bir, yüzde 5’i İki haftada bir, yüzde 5,6’sı Ayda bir zam geldiğini düşünmektedir.
“Aldığınız Ürünlere Sizce Neden Zam Gelmektedir?” sorusuna pazarcıların yüzde 42,4’ü Mazot/Benzin Fiyatlarının Yükselişi, yüzde 27,8’i Yanlış Ekonomik Politikalar, yüzde 9,3’ü Döviz-Altın Yükselişi, yüzde 5,3’ü Kuraklık, yüzde 4’ü Fırsatçılık yanıtını vermişlerdir.
Fiyat artışlarının satışlara etkisi için yüzde 78,3’ü Çok düştü, yüzde 14,4’ü Düştü, yüzde 5’i Değişmedi, yüzde 1,1’i Arttı, yüzde 1,1’i Çok Arttı yanıtını vermişlerdir.
Bununla birlikte araştırma grubunda yer alan görüşmecilerin; yüzde 81,7’si son bir yıl içinde Tüketicinin alım gücünün Çok Azaldığını, yüzde 12,2’si ise Azaldığını düşünürken; yüzde 4,4’ü Değişmediğini yüzde 0,6’sı Arttığını, yüzde 1,1’i Çok Arttığını düşündüğünü bildirmiştir.
Araştırma grubuna katılan görüşmecilere Satılamayan Ürünlerinizi Ne Yapıyorsunuz? Sorusu da yöneltilmiş, bu soruya; yüzde 52,8’i Akşama Doğru Zararına Satış Yaparak Elden Çıkarıyoruz, yüzde 15’i Ertesi Güne Daha Uygun Satıyoruz, yüzde 10’u Çöpe Atıyoruz, yüzde 6,7’si Kalan Ürünleri Yoksullara Veriyoruz, yüzde 6,7’si Satılabilecek Kadar Ürün Getiriyoruz yanıtlarını vermişlerdir.”
Haber: Halide GÜNEŞ