Geçen yıl vergi ve sınavlar dahil ortalama fiyatı 3 bin 500 lira olan kurs ücretlerinin akaryakıta yapılan zamlardan sonra bugün vergiler 9 bin 800 liraya yükseldiğine dikkat çeken Öncil, “Yıl başında bir verginin 6 ile 7 bin olmasını bekliyorum. Seneye kurs ücretleri 20 bin lirayı rahat bulur. Şu anda kurs ücretimiz 6 bin lira. Vergisi 3 bin 258,  yazılı sınav ücreti 245 lira, 295 lira da direksiyon sınav ücretidir” dedi.

Diyarbakır’da üst üste gelen akaryakıt zamları ve yükselen enflasyonun olumsuz etkileri sürücü kurslarına da yansıdı. Sürücü kurslarının ağırlaşan maliyetler nedeniyle zor günler yaşadığını kaydeden sürücü kursu Yöneticisi Hamdusena Öncil, akaryakıt zamları ile enflasyona karşı ezilmemek için ayakta kalma mücadelesi verdiklerini dile getirdi.

Sürücü kurslarının bir eğitim yuvası olduğunu belirten Öncil, meslektaşlarına önemli çağrıda bulunarak söz konusu sektöre ticaret gözüyle bakılmaması, sektörün ticarete dönüşmemesi ve bilinçli şoförlerin yetiştirilmesi gerektiğine dikkat çekti.

Sürücü kursları fiyatlarına değinen Öncil, “Geçen yıl ortalama fiyatımız her şey dahil 3 bin 500 civarındaydı. Şimdi yaşanan ekonomik krizden dolayı fiyatı değiştirmek zorunda kaldık. Ki enflasyona gerçekten yetişemiyoruz.  Şu anda her şey dahil Türkiye’nin en uygun fiyatı Diyarbakır’da, 9 bin 800 liraya tekabül ediyor vergisi, sınav ücretleri dahil. Ama Diyarbakır dışında herhangi bir ile gittiğinde sadece kurs fiyatı 10 bin lira olduğunu göreceksin” dedi.

“YILBAŞINDAN SONRA 20 BİN BANDINI BEKLİYORUM”

Diyarbakır’da bir rekabet olduğundan dolayı fiyatların bir türlü sabit tutulmadığına vurgu yapan Öncil, “Bu enflasyona ezilmemek için biz de taşın altına elimizi koyduk arkadaşlarla ve fiyat birlikteliği yaptık. Bu bir başlangıç olduğundan dolayı şu anda fiyatlar uygundur. Yılbaşından sonra ben epey bir fiyat artışı yaşanacağını bekliyorum. Öyle böyle değil yani. Şu an ortalama 9 bin 800 bandındaysa yılbaşından sonra ben 20 bin bandını rahatlıkla bekliyorum. Çünkü enflasyonu bir türlü durduramıyoruz. Her gün yakıta zam. Şimdi ben öğrencilere direksiyonu eğitimi vermek zorundayım. Zaten yakıt fiyatları ortada. Şuan da yakıtın litresi 37 lira bandında, ki bu da yerinde durmayacak hiçbir şekilde. Diyarbakır’da şu anda kimse sürücü kursu açamıyor. Çünkü kotalar doldu.  Ortalama bir sürücü kursu maliyeti 3 milyon ile 4 milyon arasında değişiyor. Bir şeyler kazanman lazım lakin Diyarbakır’da kazanamıyorsun” diye konuştu.

“ÖTV KONUSUNDA DEVLETTEN DESTEK BEKLİYORUZ”

ÖTV konusunda devletten destek beklediklerini dile getiren Öncil konuşmasını şöyle sürdürdü: “Geçen seneki fiyatlar ortalama A2, 2 bin ile 2 bin 500 bandında çıkarıyorduk. Şuandaki fiyatlar ortalama  B Sınıfı geçen sene her şey dahil 3 bin ile 3 bin 500 arasındaydı. Sürekli bir fiyat artışı oluyor. Her bir aracın 10 yılda bir değişmesi lazım, değişmesi zorunludur. 10 yaşını doldurmuş bir aracı kullanamıyorsun.10 yaşını doldurmuş araçları satıyoruz yerine mecburen daha yüksek bir model alman lazım. En düşük araba ortalama 1 milyon civarında. Bu da bize ne büyük maliyettir. Bu konu da devletimizden ÖTV yardımı bekliyoruz. Ki temennimiz o de dur. Olmadığı takdirde ki gerçekten sektörümüz gittikçe zor durumda kalacak ve öyle giderse yavaş yavaş kapanmalar olacaktır. Baz arkadaşlarımız yer bulma sıkıntısı yaşadı. Arkadaşlarımız, birçoğumuz kiradayız zaten . Diyarbakır’da hemen hemen yüzde 98 ‘i hepsi kirada. Kira sahipleri de mülk sahipleriyle kira fiyatında anlaşamıyorlar. Mesela adam çık diyor, arkadaş yer bulması lazım. Gidip her herhangi bir yerde yer açamıyorsun. Metre karesi önemli ve bağımsız bina girişi olmalı. Sur’dan taşınsam ancak yine Sur’da yer açabilirim. İkametgahın neredeyse ancak o ilçede yer açabilirsin bu zorunludur. Sur’sa Sur, Bağlar’sa Bağlar, Yenişehir’se Yenişehir, Kayapınar’sa Kayapınar’da.  Bunu bir ara açtılar, değiştirebiliyorduk; ama yine kapattılar. Hangi ilçede faaliyet gösteriyorsan yine o ilçede açmak zorundasın, başka ilçelerde açamıyorsun. Mesela ben mülk sahibiyle bir aram bozulsa herhangi bir şey olsa mecburen kapatmak zorundayım. Bu konuda  birçok arkadaşımız mağdur oldu.  Yer bulamama sebebiyle ruhsatları askıya alındı,  ruhsatları iptal oldu. Bir yıl içinde eğer ki prosedöre uygun bir yer bulamadığın halde ruhsatın iptal oluyor.

“İŞİ TİCARETE DÖKMEYELİM”

Meslektaşlarına önemli bir çağrıda bulunan Öncil, “Arkadaşlara diyoruz ki yani gerçekten gelin bir şeyler kazanalım.  Gelin eğitim verelim, bilinçli şoför yetiştirelim.  Çünkü bazı meslektaşlarımız ne verdiğini bilmiyor, ticaret yönünden bakıyor. Biz burada eğitmeniz, bilinçli sürücü yetiştirmeliyiz. Bu sektör bunu gerektiriyor. Öğrenci gelmiş diyor; ben iki, iki buçuk saat eğitim almışım. Öğrencinin de suçu yok. Öğrenciyi bilinçlendirmemiz lazım. Öğrenci ucuz ehliyet istiyor, sen ucuz ehliyet istedin mi, adam sana doğru düzgün eğitim vermez ki olaya ticaret gözüyle bakıyor o zaman. Bu işi ticarete dökenler var. Öğrenciye biz ehliyet veriyoruz.  Yarın öbür gün o da trafiğe çıkacak.  Bilinçlendirip de trafiğe göndermek var, dosyayı eline verip de göndermek var” şeklinde konuştu.

“BAKANLIK BİRAZ DAHA YUMUŞAK DAVRANSIN”

Direksiyon sınavında daha ılımlı bir havanın geçilmesini istediklerini belirten Öncil, “Direksiyon sınavında özellikle de park konusunda milli eğitim bakanlığın biraz daha yumuşak davranmasını istiyoruz.  İki duba arasına park etmek ve L park  bana göre gereksizdir, olmasa da olur bence. Direksiyonda sinyal çok önemli. Sinyal verilmediği halde kazalar olabiliyor.  Yıl başında bir verginin 6 ile 7 bin olmasını bekliyorum. Ben ondan dolayı dedim ki seneye kurs ücretleri 20 bin lirayı rahat bulur. Şuanda kurs üretimiz 6 bin lira. Vergisi 3 bin 258,  yazılı sınav ücreti 245 lira, 295 lira da direksiyon sınav ücretidir” dedi.

E VE D SINIFI İLE A, A1, A2 EHLİYETLER

Sınıflara ayrılan ehliyetler konusunda mağdur olduklarını kaydeden Özel Surkent Sürücü Kursu Yöneticisi Hamdusena Öncil,  sözlerini şöyle tamamladı:

2015 ile 2016 yılına kadar E sınıfı alan bir kursiyer hem kamyon hem otobüs kullanabiliyordu. Kamyon kullanman için C Sınıfı ehliyet alman lazım, otobüs kullanman için de D sınıfı alman lazım, TIR’ı kullanman için de başta C’yi sonra da C-E’yi alman lazım. D Sınıf ehliyeti otobüsünü artık pek kimse gelip sormaz. İşte bu insanımıza gerçekten ağır bir yüktür. Bana göre, kamyon kullanan bir insan gidip rahatlıkla bir otobüs kullanabilir. Otobüsü kullanan bir insan gidip rahatlıkla kamyon da kullanabilir. Artık motosiklet ehliyetlerini 3 sınıfa ayırmışlar. A,A1, A2 diye. Biz daha önce A2 veriyorduk, tüm motosikletler kullanılabiliyordu. Ama bugün öğrenciler A2’yi soruyor.  Bunlar bugün bize sıkıntı oldu. Biz burada mağdur olduk. Mağduriyetimiz giderilsin istiyoruz.”

Haber: Orhan YALÇIN

Editör: Orhan Yalçın