Diyarbakır Milletvekili Ceylan Akça Cupolo, kentte yaşanan uçak sefer sayısının azlığı ve seferlerde meydana gelen sorunların hak kaybında yol açtığını belirterek, bu kayıpların giderilmesi için Kamu Denetçiliği Kurumu’na (Ombudsmanlık) başvuru yaptığını açıkladı.
Açıklamada şu ifadelere yer verildi: "Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının sebep olduğu hak kayıplarının incelenmesi ile bu hak kayıplarının ivedi olarak giderilmesi hakkında bir “hak” arama kurumu olan Kamu Denetçiliği Kurumu’na (Ombudsmanlık) başvuru yapmıştır.
Diyarbakır iniş/kalkışlı uçak seferleri son yıllarda giderek azalmış; yaşanan rötar ve iptaller ile birlikte kentin/bölgenin ulaşım ihtiyacını karşılayamaz duruma gelmiştir. Konu hakkında iş insanlarından STK’lara, yurttaşlardan milletvekillerine kadar herkes, her mecrada şikâyet ve taleplerini sayısız defa dile getirmiştir.
Diyarbakır Milletvekili Ceylan Akça Cupolo; Anayasa'nın 23 üncü maddesindeki "seyahat hürriyeti"nin altyapısını ve olanaklarını tesis etmekle mükellef Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının sebep olduğu hak kayıplarının incelenmesi ile bu hak kayıplarının ivedi olarak giderilmesi hakkında bir “hak” arama kurumu olan Kamu Denetçiliği Kurumu’na (Ombudsmanlık) başvuru yapmıştır.
İllerin nüfus büyüklüğüne göre sıralamasında 12nci sırada yer alan Diyarbakır’da 1.818.918 yurttaş yaşamaktadır. Diyarbakır sadece kendi nüfusunun değil çevredeki tüm illerin ulaştırma, turizm ve sağlık alanlarında ihtiyaçlarını karşılayan bölgesel bir üs konumundadır.
Diyarbakır iniş/kalkışlı uçak seferleri son yıllarda giderek azalmış; yaşanan rötar ve iptaller ile birlikte kentin/bölgenin ulaşım ihtiyacını karşılayamaz duruma gelmiştir. Konu hakkında iş insanlarından STK’lara, yurttaşlardan milletvekillerine kadar herkes, her mecrada şikâyet ve taleplerini sayısız defa dile getirmiştir.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na verdiğimiz soru önergesinin yansıra aynı Bakanlığa, TBMM Bayındırlık, İmar, Ulaştırma Ve Turizm Komisyonu’na; Türk Hava Yolları, Anadolu Jet, Pegasus ve Sun Express firmalarına yolladığımız ve ivedi çözüm önerisi beklediğimiz dilekçelerimizin hiçbiri sonuç vermemiştir.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun, 30 Haziran 2023 tarihinde 820 bin nüfuslu Trabzon uçuş verilerini paylaşırken; "Trabzon Havalimanı'nda tüm zamanların en yüksek uçuş sayısı; 145. Ulaşımda çığır açıyor; kesintisiz kavuşturuyoruz” açıklaması Diyarbakır’a yapılan ayrımcılığın açık bir göstergesidir. Nitekim 821.659 nüfuslu Trabzon iliyle 1.818.918 nüfuslu Diyarbakır ili aynı veriyle mukayese edildiğinde; Diyarbakır’dan yapılan 34 uçak seferi başkaca da bir şeyi işaret etmemektedir. Bakanlık; Diyarbakır uçuş verileri ile ilgili soru önergemize “10-16 Temmuz haftasında Diyarbakır Havalimanından 12 uçuş (7 yurtiçi, 5 yurtdışı) noktasına olmak üzere toplam 112 (98 yurtiçi, 14 yurtdışı) tarifeli uçuş gerçekleştirilmiştir” cevabını vermiştir. Bu cevap Trabzon için verdiği günlük uçuş sayısının, Diyarbakır için verilen 1 haftalık uçuş sayısından bile fazla olduğunu göstermektedir.
Bakan, soru önergemize Trabzon uçuşlarının yüksekliği ile övündüğü açıklamasına tezat oluşturacak biçimde Diyarbakır’a yapılmayan uçuş seferleri ile ilgili “Diğer taraftan havayolu işletmeleri; serbest piyasa koşullarında faaliyet gösteren ticari kuruluşlar olup, hava meydanlarına uçuş başlatılması, ilave hat konulması, uçuş saatlerinin değiştirilmesi, aktarmalı/aktarmasız uçuş ile seferin icra edilmesi vb. hususlar havayolu işletmelerinin kendi uhdelerinde bulunmaktadır. Bununla birlikte havayolu işletmeleri; filo yapıları, filo müsaitliği, slot saatleri ve filolarında bulunan hava araçlarının bağlantıları çerçevesinde uçuş saatlerini kendileri belirleyerek Sivil Havacılık Genel Müdürlüğüne talepte bulunmakta ve başvurular ilgili mevzuat kapsamında Bakanlığımızca değerlendirilmektedir” cevabını vererek yurttaşların seyahat hürriyetini sağlamakla görevli Bakanlığın sorumluluğunu görmezden gelmiştir.
Aynı Bakanlığa bağlı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün Misyon, Vizyon ve Politikalarımız başlığı altındaki Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü için: “Topluma Hizmet, Başarı Arzusu, Emniyet,
Dürüstlük, Yanıt Verebilme” temel değerlerinin, geleceğe rehberlik etme görevini hatırlatmak isteriz.
“Dünyanın en çok ülkesine uçan havayolu” sloganıyla reklam yapan Türk Hava Yolları’nın %49,12 fon sahiplik oranı ile Türkiye Varlık Fonu’na aittir. Türkiye Varlık Fonu’nun web sayfasında etik ilkeleri şöyle tanımlanmıştır: “Ulusa Hizmet ve Değer Yaratma: TVF, Türkiye’nin geleceği için kurulmuştur. Tüm iş ve faaliyetlerinde ulusa hizmeti ve yaratacağı ek değeri gözetir. TVF, bu değerlerin olmadığı iş ve faaliyetlerde yer almaz.”
Sonuç olarak; yukarıda sıralanan örneklerin ışığında, bu ülkede yaşayan tüm yurttaşların eşit haklara sahip olması gerektiği gibi eşit hizmet alma hakkına da sahip olduklarını hatırlatmak isteriz. Uçuş sayılarının benzer özellikler gösteren iller arasında eşitlikçi bir şekilde, ayrım yapmadan ve yurttaşların taleplerine göre düzenlenmesi bağlamında sorumluluğu olan başta Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile bağlı kurumlarından, yanı sıra sorumluluğu bulunan diğer kamu kurum/kuruluşlarından; vekili olduğum ilin tüm seçmenleri ve şahsım adına şikayetçiyim."
Haber: Ejder Ediz IŞIK