Medyanın Tarihsel Serüveni (Yayıncılıkta Kuşak Kavramları)

Özellikle izleyici pazarının birinci özelliği, belirsizliktir. İzleyici pazarında bulunanlar aktiftir ve amaçları, seyirciyi ele geçirmektir. 

Temelde tecimsel ve kamu yayıncılığı söz konusudur. İzleyicinin bilgilenip kültürleşmesi için kamu yayıncılığı bulunur. 

Tecimselde ise amaç paradır. 

Medya kuruluşları izleyiciyi cezbeden içerikler üretmektedir. Reklam verenler de ürünleri medya kuruluşlarına aktarır. 

Reyting: İzleyici oranıdır ve bir ortalamadır. İzleyiciyi ölçmektedir. Reyting işlevi şu şekilde olur; Her bir olgu birer evrendir. Burada da matematiğin genel kurallarına göre örneklem alınmaktadır.

REYTİNG VE PROGRAMLARDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER
Televizyon Yayıncılığında Kuşaklar
Kadın ya da sabah programı kuşağı,
Prime Time (PT/Altın Saatler) – Off Prime Time (OPT) – Lide Time…
Ülkemizde Prime Time saatleri: 20.00-23.00… Bu saat, en çok TV izlenen saattir.
Lide Time: 23.00-07.00…
Off Time: 07.00-20.00…

Nitekim NİSEN Grubu, en iyi reyting kuruluşudur. Ve reyting, hayatımıza radyoyla başlamıştır. 

Bunu da bölgede yaşayan insanlara açtıkları telefon aramalarıyla öğrenmişlerdir. Ardından da 1910 yılında anket-anketörlük yöntemine başvurmuşlardır. 

Hiç şüphesiz ki devamında ise, kayıt cihazları meethler ile ortaya çıkmıştır. 

Bu sayede tüm yaş grupları kodlanırken, sonrasında kumandaya basılırken, kayıt cihazları da olduğu gibi meether göndermiştir. Buradan da baba 1 tuşuna, anne 2 tuşuna, çocuk ise 3 tuşuna basarak kayıtlar alınmaya başlanmıştır.
Örneklem Neye Göre Seçilir?
Türkiye’de TV izleme rakamı 30 milyondur. İnsanları ve evleri AB, C1, C2, DE kategorilerine göre ayırmışlardır. AB, üst kişilerin kategorisidir. Yani paralı olandır. 

C1, AB’ye göre daha gariban durumdadır. Türkiye’de 30 milyondan 1 milyon reyting izleyicisine ulaşılırsa, fazlasıyla kıymetli bilgiler ele geçmiş olur. Akabinde satışlar bölge düzeyine de yansır. (Devam edecek) …