Spor ve Çocuk Gelişimi-7
Beden Eğitimi, spor etkinlikleri ve oyunlar yoluyla kazanılan psikolojik ve
sosyal alandaki davranış değişiklikleri bireyin genel yaşantısına olan muhtemel etkileri
konusunda yapılan araştırmalar, bedensel aktiviteler yoluyla fiziksel ve psiko-sosyal
alanlarda kazanılan davranışların günlük yaşamda gerekli ve ilgili benzer durumlara
transfer olduğunu göstermiştir (Çamlıyer, 1997 s.18). 6–10 yaşları arasında normal
çocuklarda yapılan denemelerle görülmüştür ki, 85 oranında çocuklar serbest
oyunları-işleri, heyecansal bir boşalma olarak kullanıyorlar
Soğat’a göre (2007 s.78) sportif aktivitelerin 11–12 yas grubu çocukların bedensel
gelişimlerinde etkin bir rol oynadığı belirlenmiştir. Buna göre sportif aktivitelerin
çocukların boy ve kilo gelişimlerini anlamlı düzeyde etkilediği tespit edilmiştir.
Taşçı’ya göre (2010) ise Türkiye’de de sokaklar oyun ve spor açısı ile yeniden ele
alınmalıdır. Çocuk gözü ile yeniden değerlendirilmeli ve iyileştirilmelidir. Durualp’ise
(2009) oyun gibi fiziksel aktivitelerin çocukların sosyal becerileri üzerindeki etkisini
incelemiştir. Buna göre oyun temelli sosyal beceri eğitimine katılan deney grubundaki
çocukların sosyal uyum ve beceri düzeyleri eğitime katılmayan kontrol grubundaki
çocuklardan daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Bu araştırmaların yanında son yirmi
yılda spor ve çocuk üzerine birçok lisansüstü çalışma yapıldığı görülmektedir. Sporun
engelli çocukların psikolojik ve fizyolojik sağlığı üzerine etkileri konusunda yapılmış
bazı araştırmalar olduğu belirlenmiştir Bunların yanında çocukların yaptığı bazı spor
branşları ile fizyolojik ve gelişimsel özellikleri halk oyunları (Sargın, 2007), spor-motorik özellikler
(Özbarış, 2009), kaygı ve başarıalgısı (Karakaya, Çoşkun ve Ağaoğlu, 2006) ve beslenme
(Salman, 1986) arasındakiilişkiyi inceleyen çalışmaların olduğu da görülmektedir.