Spor ve Çocuk Gelişimi-8

Bu araştırmada oyun aktiviteleri ve buna bağlı olarak da sporun çocuk gelişimi

üzerindeki etkileri literatür çerçevesinde tartışılmıştır. Oyun çok eski dönemlerden beri

insan yaşamı üzerinde etkilidir (Çobanoğlu, 1992 s.8). Çocuk için oyun bedensel,

zihinsel ve ruhsal açıdan faydalı bir egzersiz anlamına gelmektedir. Oyun sayesinde

çocuk, anne karnından itibaren başladığı gelişim serüvenine sosyal çevreyi dahil

etmektedir. Oyun sayesinde birey, toplumla ve sosyal dünya ile tanışmaktadır. Bir

yandan bedensel anlamda daha kompleks davranışları gerçekleştirebilecek hale

gelirken, diğer yandan sosyal bir çevreyle nasıl uyum içinde yaşaması gerektiğini

öğrenmektedir Çocuk oyun sayesinde sosyalleşmeyi öğrenir. Sosyalleşme birçok karmaşık faktörün etkilediği bir oluşum olarak görülmektedir. Sosyalleşme kişinin, grubun kural ve değerlerine uymayı

öğrenmesi, bu değerler düzenini benimsemesidir. Bu öğrenme doğumdan ölüme dek

tüm yaşam boyunca devam eder ve bu süre içinde bireyin çevredeki insanlarla

ilişkileri ve diğer çevre faktörleri sosyal uyumunda önemli rol oynadığı ifade

edilmektedir. Burada oyun ve buna bağlı olarak ortaya çıkan

bedensel hareketlerin önemi büyüktür. Oyunlar içinde çocuk kendi bedenini

tanımakta, yeteneklerinin farkına varmaktadır. Başarabileceği ve başaramayacağı

hareketleri, emniyetli bir ortamda öğrenerek deneyimler edinmektedir. Kendi yaşında

çocuklarla bir arada, paylaşma ve yardımlaşmayı öğrenmektedir. Sorumluluk alma ve

düzenli çalışma alışkanlığı edinmektedir.

Bu araştırmalar ışığında bazı öneriler geliştirilmiştir. Öncelikle çocukların

fiziksel aktivite saatleri mümkün olduğu kadar oyun ortamında gerçekleşmelidir.

Yalnızca uyun ortamı çocuğun ihtiyaç duyduğu bedensel, zihinsel ve ruhsal gelişime

olarak görülmektedir. Genellikle çocuklarının dikkati çabuk dağılabildiğinden oyun

içinde yapılan hareketler uzun süreli olmamalı, çeşitlilik içermeli ve çeşitli

materyallerle desteklenmelidir. Bu noktada anne babalara da bazı görevler

düşmektedir. Bunlar çocuğa yeteneklerini keşfetmesi ve duyularını geliştirmesine

yardımcı olacak oyun ortamlarını sağlamak olarak ifade edilebilir. Ayrıca çocukların

küçük yaşta tek bir spor branşına yönlendirilmesi yerine daha çok bedensel gelişimi

içeren oyunlara ve çeşitli spor aktivitelere katılmaları sağlanması daha değerli

görülmektedir. Çocukların oyunla ilişkisinin okul öncesi dönemden başlayarak,

öğrenimleri boyunca devamlılığını sağlayabilmek için oyun, drama, serbest zaman,

müzik ve sanat etkinlikleri gibi farklı etkinliklerle sürdürülmesi sağlanmalıdır.

Toplumdaki oyunun sadece fiziksel faydalarının olduğu bilincinin aksine fiziksel

gelişime olumlu etkilerinin yanı sıra, çocuğa eğitimsel, zihinsel pek çok katkısı olduğu

konusunda toplumun, özellikle de ailelerin bilinçlendirilmesi gerekmektedir. Çocuklar

için doğal öğrenme ortamı olan oyun, sosyal becerileri geliştirmeye yönelik

etkinliklerle bütünleştirerek kullanabilir. Tüm bu bilgilere dayanarak, oyun ve sporun

çocuğun yaşamında vazgeçilmez öğeler olduğu ifade edilebilir.