Spor ve Çocuk Gelişimi-4

Oyun çocuğun psiko- motor, sosyal ve duygusal gelişimini etkilediği kadar

zihinsel gelişimini de etkilemektedir. Çünkü oyun çocuğun dünyayı keşfetmesine,

gerekli bilgileri edinmesine, merak duygusunun tatmin edilmesine olanak

sağlamaktadır. Oyun yoluyla çocuk, mantık yürütmeyi, seçim yapmayı, sebep sonuç

ilişkisi kurmayı, dikkatini toplamayı, kendini bir amaca yöneltmeyi öğrenmektedir

(Pehlivan, 2005 s.21). Çocuk oyun ve sporda sürekli gelişen becerileriyle kendi

duygusal, fiziksel ve zihinsel kapasitesini sınama olanağı bulmaktadır. Çocuk eğer

bulunduğu ortamda pasifse oyun ve spora katılarak daha aktif ve diğerlerini kontrol

edici roller üstlenebilmektedir (Tiryaki, 2000 s.108). Piaget’e göre (1962) çocuk yeni

deneyimler sonucunda aldıklarını özümler ve bunları kendi davranış zincirlerine

ekleyip kendi davranış şemasını oluşturmaktadır. Taklit uyumun, oyun özümlemenin

devamıdır. Oyun insanoğlunun çocuklu dönemindeki gelişiminin en önemli

açıklaması olduğu ifade edilmektedir (akt. Akbaba, Sağlam ve Kök, 2003 s.20). Piaget

çocuk oyunlarının çocuğun zihinsel gelişim süreci içinde belli seviyelerde oluştuğunu

ve bunun da iki prensibe dayandığını açıklamıştır. Bunlar asimilasyon ve

akkommodasyondur. Asimilasyon, dış dünyanın içe alımı anlamına gelir. Çocuğun

yaşantılarını, deneyimlerini, kendi, davranış ve düşünce yapısını içinde düzenlemesi

ve yoğunlaşmasıdır. Akkommodasyon ise çevreye uyum anlamına gelir.