Diyarbakır Surları ve tarihçesi-17

Burçlara yazılan

Kitabeler

Bunlardan 46. burcun kapısı üzerinde yer alan

1030-38 arasına tarihlenen kitabede, “Esirgeyen,

bağışlayan Tanrı adıyla. Şanlı, güçlü, ulu efendimiz

ve beyimiz, İslamın yüceliği, dinin kutluluğu,

devletin üstünlüğü, milletin temel direği, emirlerin

şerefi Mervan oğlu Ebu Nasr Ahmed tarafından -

Tanrı adına ve devletin sürekliliği için - 42. senesinde

Ebu Tahir eliyle yapılmıştır” metni bulunmaktadır

(Parla, 1990, 169).

56. burcun ön yüzündeki diğer kitabede; “Esirgeyen,

bağışlayan Tanrı adıyla. Şanlı, güçlü,

büyük efendimiz ve beyimiz, İslamın yüceliği,

dinin kutluluğu, devletin üstünlüğü, milletin temel

direği, ümmetin ululuğu, emirlerin şerefi Mervan

oğlu Ebu Nasr Ahmed tarafından - Tanrı adına

ve devletin sürekliliği için - 426 (M.1034-35) senesinde

yaptırıldı” yazılıdır.

Ebu Nasır’ın oğlu Sa’d üd-devle Ebu’l Hasan’ın

Diyarbakır Valiliği’nde bulunduğu döneme ait

üç kitabeden 1045-46 tarihlisi 54. burca, 1052-

53 tarihlisi 49. burca, 1056 tarihli diğeri Dağ Kapı’nın

birinci katında yer alan “Mervani Mescidi”

adıyla anılan mescide aittir. 54. Burçta yer alan

kitabede, “Esirgeyen, bağışlayan Tanrı adıyla.

Şanlı, güçlü, ulu efendimiz ve beyimiz, İslamın

yüceliği, dinin kutluluğu, devletin üstünlüğü, milletin

temel direği, emirlerin şerefi Mervan oğlu

Ebu Nasr Ahmed tarafından - Tanrı adına ve

devletin sürekliliği için - 42. senesinde Ebu Tahir

eliyle yapılmıştır.” 49. burçta yer alan kitabede

ise, “Esirgeyen, bağışlayan Tanrı adıyla.

Yüce, güçlü efendimiz ve beyimiz, İslamın

yüceliği, dinin kutluluğu, devletin üstünlüğü ve

milletin temel direği ve ümmetin yüceliği, emirlerin

şerefi Mervan oğlu Ebu Nasr Ahmed tarafından

masrafları karşılanarak - Tanrı adına ve devletin

sürekliliği için - Diyarbakırlı Kadı Ahmed oğlu

Ebu Ali el-Hasan eliyle 444 (1052-1053) senesinde

benna Saba oğlu Nasır’a yaptırılmıştır” ifadeleri

yazılıdır.  mErvanOğullarInIn, Büyük Selçuklulara

tabi oldukları 1057 yılından sonra Bizans

İmparatoru X. Dukas Konstantinos, Urfa valisi

Tavadanos ve Norman Herve komutasındaki bir

orduyu Diyarbakır üzerine yollar. 1062 yılında

Urfa Kapı civarında gerçekleşen çarpışmalarda

Tavadanos ile kentteki Türk komutanlarından

Hacı Beşare’nin ölümü üzerine, sonuç alınamadan

kuşatma kaldırılır.

Kitabeler, bu saldırının ardından sur duvarlarının

tahkim edildiğine tanıklık etmektedir. Nizam üddevle

Ebu’l Kasım Nasr’ın, Sur

duvarlarının berkitilmesine yönelik çabalarını

gösteren Yeni Kapı’nın doğusundaki 61. burç

üzerinde yer alan kitabede, “Tanrı’nın adıyla.

Ulu emir ve efendimiz, dinin düzeni, devletin

gücü ve ümmetin şerefi, hükümdarların yücesi,

İslamın iftiharı oğlu Ebu’l Kasım Nasr tarafından

Kadı Muhammed oğlu Ebu’l Hasan Abdülvahid

eliyle 460 (M.1067-1068) senesinde yaptırılmıştır”

yazılıdır. (Parla, 1990, 47,173).

İç kalenin doğusundaki 68. burcun dış yüzünde

yer alan kitabede, “Bu, yüce efendimiz, beyimiz,

İslamın güzelliği, dinin düzeni, devletin yardımcısı,

hükümdarların büyüğü, İslamın yüceliği oğlu

Ebu’l Kasım Nasr-Tanrı varlığını sürekli kılsın

ve büyüklüğüne yardımcı olsun - emriyle büyük,

aziz, alim, devletin başı, vezir İbrahim oğlu Ebu

Tahir Selamet’in - Tanrı günlerini sürekli kılsın -

gözetiminde ve Kadı Abdülvahid oğlu Muhammed

oğlu Ebu’l Hasan Abdülvahid eliyle 464

(M.S.1071-72) senesinde benna Musa bin Yezid’e

yaptırılmıştır” yazılıdır (Parla,1990, 209-210).