Medyanın Tarihsel Serüveni (İkna Taktikleri)
İkna: Kişi ya da kişilerin tutum veya davranışlarını zorlama olmaksızın etkilemeyi hedefleyen iletişim sürecidir. İknanın amacı, hedefin tutum ve davranışlarında istenilen doğrultuda değişiklik yapmaktır. Bu tanımlardan yola çıkarak, iknaya ilişkin bazı saptamalar yapabiliriz.
1-)Rasyonel Akılcı İkna Taktiği: (Kişiyi kandırmak değil, ikna-rıza göstermek)…
2-)Arkadaş İlişkisiyle Oluşturulan Çekicilik Taktiği: (Duygusal)…
3-)Pazarlık Taktiği / Yöntemi: (İki tarafın çıkarı)…
1.1.Rasyonel Akılcı İkna Taktiği: Birisini ikna etmek istediğimizde somut olayları takdim eder. Bilişsel anlamda bir rıza söz konusudur. Retorikte ise 3 boyut söz konusudur; Rasyonelin Aristo’daki Logos manası kullanılır. Bilişsel düzeyde ikna ederken, duygusal yönden de ikna edilebilir.
1.2. Arkadaş İlişkisiyle Oluşturulan Çekicilik Taktiği (Duygusal): Temel mesele IQ olarak devreye girecek. Siyasiler / liderler kitlesini harekete geçirecek. Bunun için duygusal hitap etmenin yolunu aramalıdır.
1.3. Pazarlık Taktiği / Yöntemi: Kazan kazan politikası / taktiği bulunur.
Davranış Değişiklik Kuramı: Harekete geçmeden önce bireyin tutumunu değiştirip, dikkatinin çekilmesi gereklidir. Konuya dair bir şey anlatılırken, karşı tarafın da ilgisi çekilmelidir.
Davranış Değiştirme Kuramları ise şöyledir;
Dikkat, İdrak, Kabul, Alıkoyma, Davranış…
Davranış Değiştirme Kuralı’na dönüştürmek için;
1.Kişinin ya var olan düşüncesini pekiştirmek,
2.Var olan tutumu/davranışı dönüştürmek,
3.Yeni bir tutum anlayışı oluşturmak,
4.Davranışı ortaya çıkarmak …
İkna Edici Konuşmanın Yapısı (Yöntemleri)
1.Yöntem: Problem çözme,
2.Yöntem: İkna edici konuda fayda edici rol model (fayda sağlar),
3.Yöntem: Artık model / Diğer rakiplerin olumsuz yönü,
4.Yöntem: Ölçüt Duyum Modeli (Nabza göre şerbet). Bu çalışma, muhalif çalışmalar için kullanılır. Örneğin sol-sağ görüşlüler için…
Davranış Değişim Kuralı’nda AİDA Modeli
Dikkat – Attention,
İlgi – İntorest,
Arzu – Desire,
Hareket – Action… (Devam edecek)…