Çocuk ve Oyun

Çocuklar hayata dair her şeyi konuşarak, sorarak, oynayarak, deneyerek ve model alarak öğrenirler. Bu nedenle çocukların gelişim evresine göre uygun ve zengin uyaranlar, oyun araçları sağlamak önemlidir. Bu sanıldığı gibi zor ve maddi imkânlarla bağlantılı değildir. Erken çocukluk döneminden itibaren nitelikli ortam ve oyun araçları dışında onlarla geçirilecek etkili zaman çocuğun gelişiminde etkili bir role sahiptir. Çocukların çevresindeki insanlarla, eşyalarla ve hayvanlarla etkileşime girme, onları tanıma, anlama, adlandırma ve iletişim kurmalarını desteklemek gerekir.

 

Teknoloji çağında çocukların büyük çoğunluğu televizyon, bilgisayar, telefon gibi araçların önünde geçirmektedir. Bunun yerine oyun, oyuncaklar, resimli çocuk kitapları, hikâyeler, şiirler, parmak oyunları, bilmeceler, tekerlemeler gibi gelişimini ve eğitimini destekleyen aktiviteler çocukların hayatında yer bulmalıdır.

 

Çocukların gelişimini destekleyen ve etkileyen en önemli parçalar arasında oyun ve oyuncaklar vardır. Büyüme ve sağlıklı gelişim parçaları olan beslenme, sevgi, bakım ne kadar vazgeçilmez ise oyun ve oyuncaklarda o kadar vazgeçilmez temel parçalardır. Toplumumuzda çocuk haklarında oyun ve oyuncakların gerekliliğiyle ilgili çocuk hakları çalışması bile başlatılmıştır. İleri tarihlerde çocuklarda oyun hakkının yasal bir dayanağı da olacaktır.  

 

Çocuklar duygularını oyun yoluyla dışarı vurur, öğrenimlerini oyun yolu ile kazanır, gelişimini de oyun yolu ile destekler. Çocuklar parkta kumda, evde yastıkla, çatalla bıçakla, oyuncaklarıyla, sokakta taşlarla, hiçbir materyal bulamadığında hayal ederek oyun oynar.

 

Toplumda bazı ebeveynler oyunu eğlenme, oyalanma gibi amaçsız bir uğraş olarak görürler. Fakat oyun bunların çok ötesinde çocuğun gelişimini sağlayan temel bir ihtiyaçtır. Aynı zamanda çocukların kendilerini anlatma, duygularını dışarı aktarma gibi görevlere de sahiptir. Bu nedenle psikologlar çocukla terapi yönteminde, çocuğa bir şeyleri aktarmak, gelişimlerini sağlamak ve çocuğun duygu dünyasında yaşadıklarına ulaşmak için oyunu ve oyuncakları araç olarak kullanırlar. Örneğin, Elmalı davasında görev alan uzmanlar çocuklardan elde ettiği bütün verileri oyun aracılığıyla sağlamışlardır. Bu nedenle çocuklarda oyunun önemini unutmamak gerek…