Din-Mitoloji ilişkisinde Mitolojinin Din Üzerindeki Etkisi-62

Kavl, Peygamber ve Sahabeyi

Sevdirme İçin Yazılmıştır

Yasadıkları dönemin Hz Peygamber dönemi

olması, anlatılanların hepsinin doğru olarak kabul

edilmesine neden olmakta, “Özel olay özel bir zamanda

meydana gelir” şeklindeki mitolojik mantık

da isin içine karısınca dinleyici mitosu/kavli kabul

etmekte tereddüt etmemektedir. Kavl, aidiyet duygusu

olusturma, peygamber ve sahabeyi tanıtma

ve sevdirme için yazılmıştır. Nasıl tanıttığı burada

önemli değildir. Tarihi bir kahraman model olarak

gösterilmektedir. Bu yapılırken tarihi kahramandan

çok zihinde mevcut olan “kahraman” arke tipi

devreye girmekte ve yeni kahraman bu özelliklerle

donatılmaktadır. Hz Ali’nin ilmi ve ahlaki özellikleri

burada görülmemekte, ibadet boyutuna kısaca değinilmekte,

Müslüman bir Herkül ve Rüstem-i

Zal olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu haliyle tarihi

bir kahraman mitolojiye dönüşmekle kalmamıs

bu mitolojik motiflerin arasında kaybolmustur.

Bütün bunlarla beraber bu kaviller kiside, dini

bir saygı uyandırmakta ve inancı aşılamada yardım

etmektedir. Kavil aynı zamanda bireyi mensup

olduğu dinle (İslam) ve bu dinin mensuplarıyla

(Müslümanlar) bütünleştirmektedir. Bu kavillerin

en önemli işlevleri model oluşturmalarıdır. Sahabelerin

kahramanlığı, fedakârlıkları, şehitlik arzusu

onların faziletli ve erdemli olusları önemli bir etkendir.

Bunun yanında bu tür kavillerin dini

anlatma yönü de (burada dinin cihat yönü vurgulanıyor)

bulunmaktadır. Çünkü mitoslarda verilmek

istenen mesajlar olayın ayrıntılarından daha doğrudur.