Din-Mitoloji ilişkisinde Mitolojinin Din Üzerindeki Etkisi-62
Kavl, Peygamber ve Sahabeyi
Sevdirme İçin Yazılmıştır
Yasadıkları dönemin Hz Peygamber dönemi
olması, anlatılanların hepsinin doğru olarak kabul
edilmesine neden olmakta, “Özel olay özel bir zamanda
meydana gelir” şeklindeki mitolojik mantık
da isin içine karısınca dinleyici mitosu/kavli kabul
etmekte tereddüt etmemektedir. Kavl, aidiyet duygusu
olusturma, peygamber ve sahabeyi tanıtma
ve sevdirme için yazılmıştır. Nasıl tanıttığı burada
önemli değildir. Tarihi bir kahraman model olarak
gösterilmektedir. Bu yapılırken tarihi kahramandan
çok zihinde mevcut olan “kahraman” arke tipi
devreye girmekte ve yeni kahraman bu özelliklerle
donatılmaktadır. Hz Ali’nin ilmi ve ahlaki özellikleri
burada görülmemekte, ibadet boyutuna kısaca değinilmekte,
Müslüman bir Herkül ve Rüstem-i
Zal olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu haliyle tarihi
bir kahraman mitolojiye dönüşmekle kalmamıs
bu mitolojik motiflerin arasında kaybolmustur.
Bütün bunlarla beraber bu kaviller kiside, dini
bir saygı uyandırmakta ve inancı aşılamada yardım
etmektedir. Kavil aynı zamanda bireyi mensup
olduğu dinle (İslam) ve bu dinin mensuplarıyla
(Müslümanlar) bütünleştirmektedir. Bu kavillerin
en önemli işlevleri model oluşturmalarıdır. Sahabelerin
kahramanlığı, fedakârlıkları, şehitlik arzusu
onların faziletli ve erdemli olusları önemli bir etkendir.
Bunun yanında bu tür kavillerin dini
anlatma yönü de (burada dinin cihat yönü vurgulanıyor)
bulunmaktadır. Çünkü mitoslarda verilmek
istenen mesajlar olayın ayrıntılarından daha doğrudur.