Şeytanın Demire Hapsedilmesi
Şeytanın demire hapsedilmesi, Kur’an’da şeytanların zincirlendiğinden bahseden, Hz Süleyman’ın şeytanları, cinleri, çalıstırdığı bildiren ayetleri hatırlatmaktadır. Peygamber Hz Süleyman ile Halid Bin Velid’in oğlu olan Hz Süleyman’ın karıştırılmıs olması dikkat çeken başka bir örnektir. Diyarbakır’da karşılaşılan başka bir durum da bazı mitolojik kahramanların da İslami motiflerle tekrar anlatılmasıdır. Mitosun özellikleri anlatılırken, mitosların tarih içerisinde değişebildikleri, her değişikliğin bir dönem hakkında fikir verebileceği belirtilmişti. Rüstem-i Zal (Zaloğlu Rüstem) adlı mitolojik kahraman bu konuda örnek verilebilir. Firdevsi’nin Şehname’sinde geçen Rüstem-i Zal, Sâd, 38/36– 38, “Bunun üzerine Biz de, istediği yere onun buyruğu ile kolayca giden rüzgârı, bina kuran ve dalgıçlık yapan seytanları, demir halkalarla bağlı diğerlerini onun buyruğu altına verdik.” Diyarbakır ve çevresinde anlatılan hikâyelerde İslamiyet’le özdeslestirilmis, bir İslam kahramanı olarak gösterilmiştir. Aynı duruma yani İslamiyetten önce yaşamıs bir kahramanın Müslüman olarak gösterilmesine Manas Destanı’nda da rastlanmaktadır. Manas Destanı da farklı dönemlerde farklı manasçılar tarafından tekrar tekrar söylendiği için Manas, destanda Müslüman biri olarak anlatılmakta, hatta İslam’ın yayılması için savaştığı söylenmektedir.