Din-Mitoloji ilişkisinde Mitolojinin Din Üzerindeki Etkisi-50

Manas Destanı

Dengbêj ve dervêsler bu özellikleriyle dünyanın

farklı yerlerinde rastlanan mitos aktarıcılarına benzemektedirler.

Kırgızlar arasında ayrı bir yeri olan,

Kırgızların manevi dünyasının en kutsal değeri,

sosyal hayatlarını araştırmada en güvenilir kaynak

olarak kabul edilen Manas Destanı’nın aktarıcıları

bu konuda örnek gösterilebilir.

Manasçı olarak tabir edilen Manas destanı aktarıcıları

da bir ustanın yanında yetişirler. Bunlar

ustalarının yanında hikâyeci, aktör, türkücü ve

bestekâr olarak yetişir. Aynı ustanın yanında yetişen

manasçılar bir ekol teskil ederler. Yetişmiş bir

manasçı adayının kendi başına destan söyleyebilmesi,

ustasının onu topluluğun önünde sınamasına

ve icazet vermesine bağlıdır.

Manasçılar, destanı toplantılarda belli makamlara

göre kopuz çalıp türküler söyleyerek anlatır. El,

kol ve baş hareketleriyle destan kahramanlarının

konuşmalarını yer ve olaya uygun biçimde ses

tonlarıyla canlandırırlar.

Manasçıların anlattıklarına göre manasçı olmalarına

bir düs veya ilahi bir ilham sebep olmuştur.

Manasçıların hepsi bu rüya ve ilhamdan önce destandan

hiçbir şey bilmediklerini, hikâyecilik yeteneklerinin

rüya veya ilahi ilhamdan sonra birden

bire ortaya çıktığını anlatırlar. Rüyalarında bir

aksakallının veya destan kahramanlarından birinin,

kendilerine “söyle” demesiyle söylemeye başladıklarını

iddia ederler.