Din-Mitoloji ilişkisinde Mitolojinin Din Üzerindeki Etkisi-51

Manas Destanı

Manas destanını iyi bilen manasçılara “nagız

manasçı”, yarım bilenlere, “sala manasçı”, adı

verilir. Nagız manasçılar, destanın tamamını adabı

ve erkânı ile anlatabilirler ve destanın bütün bölümlerini

kesintisiz olarak ancak altı ayda söyleyip

tamamlayabilirler. Bu kadar uzun olmasına rağmen

Manas Destanı’nın farklı aktarımları, manasçılardan

derlenerek yazı diline aktarılmıştır. Konumuz olan

Dengbêjlik ve dervêşlik geleneğinde ise sadece

dengbêjlere ait ürünlerin modern bir şekilde yazıya

geçirildiği görülür. Günümüzde bu iki anlatım tarzından

sadece Dengbêjlik kurumlar tarafından

desteklenmektedir. Şehirde su an bir Dengbêj Evi

açılmıs bulunmaktadır. Dengbejlerle ilgili bir

antoloji de hazırlanmıstır.

Dengbêj ürünleri farklı kurumlar tarafından

desteklenirken derveslik geleneğine ait ürünler

kişisel çabalarla koruma altına alınmaktadırlar.

Yeterli olmamakla beraber “Manzumetan” adlı

derlemede ve Şeyh Ahmed-i Hani’nin eserlerinin

toplandığı kitaplarda yeterli olmamakla beraber

bazı mitoslar kaydedilmistir. Bunun yanı sıra bazı

mitoslar da amatörce hazırlanmış kasetlere kaydedilmektedir.

Amatörce hazırlandıklarından piyasada

bu tür kasetlere rastlanmamaktadır. Bu bölümde,

dervêşlerin Hz Peygamber ve sahabelerle

ilgili anlattığı mitoslardan ikisi değerlendirilecektir.

Her ikisi de Hz Peygamber ve sahabelerle ilgili

olan bu mitoslar, Sîsebân ve Hesp-i Res/Bore Kar

kavlleridir.