Mitoslar Kültürün Motifini Taşır
Benzer olayların farklı coğrafyalarda farklı dönemlerde
yaşanması bu olaylara farklı tepkiler
gösterilmesini gerektirmez. Çünkü duygular, yasanılan
olaylara gösterilen tepkiler, arzu ve istekler
ait olduğu yörenin motiflerini taşımakla beraber
“insan”a ait evrensel olgulardır. Bu nedenle mitoslar
arasında yaşanılan olaylara benzer tepkiler görülmekle
beraber, mitosların ait olduğu kültürün motiflerini
de taşıdıkları görülmektedir. Bunun yanında
farklı din mensuplarını içeren Kırklar Dağı mitosunda
geçen Müslüman bir genç ile Süryani bir
kız arasındaki aşkı anlatan mitoslar da vardır.
Diyarbakır çevresinde tespit edilen mitosların
genelinde İslami motiflerin ağırlıkta olduğu görülmektedir.
Hz Peygamber, Kur’an-ı Kerim’de
adı geçen peygamberler ve sahabeler İslam dinine
ait öğelerdir. Bu durum din-mitoloji iliskişinde
anlatılan; mitolojinin, dinin temel kaynaklarına
girmemekle beraber din müntesiplerinin yaşamına
karışabileceğine dair bir örnek oluşturmaktadır.
Ayrıca mitolojinin her zaman üretilebileceğini ve
her dinin, o dinin kendi özelliklerini taşıyan kendine
ait mitosların, müntesipleri tarafından üretilebileceğini
de göstermektedir.