Mitoslar Kültürün Motifini Taşır

Benzer olayların farklı coğrafyalarda farklı dönemlerde

yaşanması bu olaylara farklı tepkiler

gösterilmesini gerektirmez. Çünkü duygular, yasanılan

olaylara gösterilen tepkiler, arzu ve istekler

ait olduğu yörenin motiflerini taşımakla beraber

“insan”a ait evrensel olgulardır. Bu nedenle mitoslar

arasında yaşanılan olaylara benzer tepkiler görülmekle

beraber, mitosların ait olduğu kültürün motiflerini

de taşıdıkları görülmektedir. Bunun yanında

farklı din mensuplarını içeren Kırklar Dağı mitosunda

geçen Müslüman bir genç ile Süryani bir

kız arasındaki aşkı anlatan mitoslar da vardır.

Diyarbakır çevresinde tespit edilen mitosların

genelinde İslami motiflerin ağırlıkta olduğu görülmektedir.

Hz Peygamber, Kur’an-ı Kerim’de

adı geçen peygamberler ve sahabeler İslam dinine

ait öğelerdir. Bu durum din-mitoloji iliskişinde

anlatılan; mitolojinin, dinin temel kaynaklarına

girmemekle beraber din müntesiplerinin yaşamına

karışabileceğine dair bir örnek oluşturmaktadır.

Ayrıca mitolojinin her zaman üretilebileceğini ve

her dinin, o dinin kendi özelliklerini taşıyan kendine

ait mitosların, müntesipleri tarafından üretilebileceğini

de göstermektedir.