Mitoslardaki Benzerlikler

Diyarbakır’da bu mitoslar dışında başka mitoslar

da anlatılmaktadır. Zembilfüros’un zıttı olabilecek,

yetmiş yasında yüzlerce sofi ve müridi bulunan

bir tarikat şeyhinin genç bir Hıristiyan kızına âşık

olması ve kız için dinini terk etmesi hatta domuzlara

çobanlık yapmasını anlatan Şeyh San’an ve akşam

namazında Hacc’daki beyinin yanına yiyecek götürüp

dönen Tilalo vb mitoslar halkın din anlayışına

ve dini yaşantısına etki etmektedir. Şeyh San’an

bazı kisiler tarafından gerçek aşkın sembolü olarak

gösterilirken, günlük hayatta âsık olan ve mantık

dısı davranışlar sergileyenlerin hareketlerini normal

karsılamak, onlara kızmamak için örnek gösterilmektedir.

Tasavvufi motifler bulunan bu mitosta,

tasavvuf ehli arasında sık sık işlenen, her halükarda

şeyhini/mürsidini takip etme, seyhin/mürsidin

elinde gassalın elindeki meyyit olma davranısları

görülmektedir.

Şeyh San’an mitosu da farklı kişiler tarafından

kaleme alınmıstır. Diyarbakır’da halk arasında

Feki Teyra’ya ait olduğu söylenmekle beraber,

Feridüddin Attar’ın “Mantıku’t-Tayr” adlı kitabında

da geçmektedir. Tilalo mitosunun da Munzur Efsanesi’yle

benzeştiği görülmektedir. Zembilfüroş

mitosunun baska mitoslarla benzerlik gösterdiği

yukarıda ifade edilmisti. Zembilfüroş’un saltanatı

terk etmesi Buda’nın yanı sıra VIII. Yüzyılda yaşamış

bir mutasavvıf olan İbrahim b. Edhem’de

de görülmektedir. Üç kahraman bu yönüyle benzerlik

göstermektedirler

Ashab-ı Kehf ve Kırklar Dağı Mağarası

Yine Ashab-ı Kehf kıssası ve Ashab-ı Kehf’in

kaldığına inanılan mağaralara Diyarbakır dışında

birçok yerde rastlandığı bilinmektedir. Kur’an’da

tek bir olaydan söz edilmesine rağmen yeri belirtilmeyen

bu tarihi olay ile ilgili olarak Dünya’da

34 yerde Ashab-ı Kehf mağarası olduğuna inanılmaktadır.

Kehf Suresi’nde tek bir olaydan söz edilmesine

rağmen birçok yerde Ashab-ı Kehf’e ait olduğuna

inanılan mağaraların olması ve bu yerlerle ilgili

mitosların anlatılmasının nedeni farklı yerlerde

benzer olayların tekrarlanması olabilir. Bilindiği

gibi mağaralar geçmişte barınak olarak kullanıldığı

gibi saklanma yeri olarak da kullanılmıstır. Yine

mağaraların ibadet için de kullanıldıkları bilinmektedir.

Bu nedenle Kur’an-ı Kerim’de anlatılan

olaya benzer olaylar farklı dönemlerde ve farklı

yerlerde yaşanmıs olabilir.

Diyarbakır merkezde de, Kırklardağı’nda bir

grup insanın ibadet etmek için kaldığına ve bir

daha çıkmadıklarına inanılan Kırklar Dağı ziyareti

vardır. Bu ziyaretin bulunduğu yer de küçük bir

mağaraya benzemektedir.

Eğer mukayeseli bir araştırma yapılırsa bu mitoslar

gibi birçok mitosun diğer yerlerde derlenmiş

mitoslarla benzer yönleri ortaya çıkacaktır. Bu şekilde

dünyanın farklı yerlerinden derlenmiş mitoslar

arasında benzerlik olmasının nedenleri hakkında

pek çok teori üretilmistir.