Din-Mitoloji ilişkisinde Mitolojinin Din Üzerindeki Etkisi-3

'Halkın İnancı Sadedir'

Aynı konuda İmam Gazali, halkın imanının,

ebeveynin “okula gitmek oyun oynamaktan daha

iyidir” dediğinde çocuğun hemen inanıp kabul etmesi

gibi saf ve temiz olduğunu söyler. Bunun

yanında aynı iman, hiçbir kuvvetin yerinden oynatamayacağı

sağlamlıktadır. Halk, salt doğruyu

arama yerine sasaa ve abartı gibi olağan üstü

seyler pesinde koştuğundan, inançları sağlam olmakla

birlikte, kalpleri olağan üstüye doğru meyillidir.

Dİbn Rüsd (ö.595/1199) ise, Nahl suresinin

125. ayetindeki davet metotlarından hareketle

şeriat nezdinde insanların üç sınıf olduklarını,

bunlardan birinci sınıfı oluşturan avama güzel

öğüt ve nasihatin etkili olduğunu söylemektedir.

Yani onlarda coşku ve heyecan hâkim olduğundan

onların bu yönlerini dikkate alan duygu ağırlıklı

konuşmalar yapıldığı takdirde amaca ulasmak

daha kolay olacaktır, insanların anlayış farklılıklarından

ötürü naslarda da muhkem-mütesâbih,

zâhir-bâtın gibi farklı söylemler bulunmaktadır.

Bu farklılık bir yandan ilimde derinleşmis olanların

bu konularda te’vil yapabileceğini ortaya koyarken,

diğer yandan da bu tür te’villlerin halka söylenmemesi

gerçeğini gündeme getirmektedir.

Yukarıda görüsleri belirtilen âlimlerin hepsi,

halkta heyecanın, hislerin, duyguların daha ağır

bastığı, bu nedenle mantıki delillerden çok mübalağayla,

olağanüstülükle süslenmiş anlatımların

daha etkili olduğunu ifade ederler. Hayal ve duyguların

ön planda olduğu bir inançla dolu olan

halk inancı sadedir ve bu inançta kuşkuya yer

yoktur. Halk, soyut delilden çok somut deliller

pesine düşer.