Din-Mitoloji ilişkisinde Mitolojinin Din Üzerindeki Etkisi-5

Halk Duygusal Olana Meyleder

Halka kitabi dinin, özü itibariyle entelektüel

olanın sınırlarını ezberletmek çok zordur. Halk

her zaman biraz daha irrasyonel olana, duygusal

olana meyleder. Halkın böyle bir eğilimi vardır ve

bu eğilimi görmedikçe mitolojik inançların nedenini

anlamak çok zor olacaktır. Böyle bir özelliğe sahip

olan halk, her zaman dinin resmi çerçevesi dısında,

başka şeyleri de dine eklemeye devam etmistir.

Bu, bazen üretilen yeni bir inanç olmuş bazen de

eski inancından kalma öğeler olmuştur. Çünkü

insan kabul ettiği yeni bir dinle eski inancı-eski

inancının kalıntıları bir anda yok olmadığındanarasında

paralellikler kurabilir.

Eğitimin bir ilkesi olan bilinenden bilinmeyene,

yakından uzağa yöntemi burada da geçerlidir. Yeni

bir bilgi kendisine yakın olan başka bir bilgiyle

paralellik kurarak öğrenilir. Eski inancının kahramanları

ve efsaneleriyle yeni inancının peygamberi

veya yasanan olaylar arasında paralellikler kuran

halk, bu şekilde kapalı kalan bir konuyu kendisine

yakın olan veya asina olduğu başka bir konuyla

ilişkilendirerek anlar.

Bu özellikler nedeniyle mitolojik inançlar daha

çok halk dini içerisinde görülmüş, halk kitlelerinin

dindarlığında mitolojik öğeler her zaman mevcut

olmustur. Bununla beraber halkın alıştıkları bu

davranışlarını terk etmelerini beklemek faydasızdır.

Çünkü alıştıkları şeylerden vazgeçmeleri oldukça

zor, hatta imkânsızdır. Halk, statükocu denebilecek

ve eskiyi korumaya, onu kutsallaştırmaya meyilli

bir özellik tasımakla beraber benimsediği inancı

yine kendi belirlediği şekle sokmakta ve kendine

ait yeni bir inanç sistemi meydana getirmektedir.

Halkın özelliği olan saydığımız bu hususlar bütün

din müntesiplerinde görüldüğü gibi Müslümanlar

arasında da görülmektedir. Geçmişte de günümüzde

de Müslüman topluluklarda eski inançlarından

kalan öğelerin yanında, İbni Haldun’un belirttiği

gibi insan nefsinin mübalağaya, abartıya, olağanüstülüğe

olan aşırı ilgisinden dolayı Müslümanlar

arasında yeni mitoslar üretilmeye devam etmiş ve

halk arasında varlığını sürdürmüstür. Merak, kapalı

kalan konuları açıklama isteği, sonu açık olarak

belirtilmeyen Kur’an kıssalarının sonunu öğrenme

ve sonuna açıklık getirme isteği, mitosların devamına

neden olmustur.