Din-Mitoloji ilişkisinde Mitolojinin Din Üzerindeki Etkisi-52

Sîsebân Vadisi Kavlı

Sîsebân Vadisi Kavlı, sahabelerin Sîsebân Vadisi

adlı bir yerde yaptıkları söylenen bir savaşı anlatır.

Kavl’da Sîsebân Vadisi’nin nerede olduğu söylenmemekle

beraber, dik yamaçlara sahip yemyeşil

bir vadi olarak tasvir edilmektedir. Kavl, kendisini

okutan, dinleten edebi bir dille yazılmıştır. Bu

kavlda adı geçen sahabeler genelde halk arasında

isimleri bilinen sahabeler olmakla beraber savaştıkları

söylenen düşmanlar bilinmeyen kişilerdir.

Kürtçe yazılmıs ve divanlarda okunmus bu Kavl’ın,

kime ait olduğu kesin olarak bilinmemektedir.

Kavl’a ait bulduğumuz el yazısıyla yazılmıs 28

sayfalık bir nüshanın üzerinde yazar olarak Şeyh

Halid ez-Zibarî el-Basretî en-Naksibendî’nin ismi

geçmektedir. Şeyh Halit ez-Zibari’ye ait olan bu

nüsha 436 beyitten olusmaktadır.

Bunun yanında Celile Celil adlı şu an Avusturya’da

yaşayan bir arastırmacı da, hazırladığı “Kaskül”

adlı eserine 1997 yılında Suriye’de, Türkiye

sınırına yakın Til-Elune adlı bir köyde bulduğu,

içinde Sîsebân ve Hesp-i Res kavıllarının da bulunduğu

bir derlemeyi eklediğini belirtmektedir.

Celile Celil, yanındaki nüshada yazılı Sîsebân

Kavlının, hakkında bir bilgiye ulaşamadığımız

Ahmed el-Hakkarî’ye ait olduğunu, Hesp-i Res

Kavlı’nın da Ali Hariri’ye ait olduğunu söylemektedir.

Abdullah M. Varlı ise Şeyh Ahmed-i

Hani’ye ait şiir, kaside vb eserleri derlemiş olduğu

kitabında, elinde dedesi tarafından 16 Ramazan

1305/18 Haziran 1886 yılında yazılmış bir eser

olduğunu söylemektedir. Bu yazma eserde Sîsebân

ve Hesp-i Res kavıllarının da yazılmıs olduğunu,

her iki eserin de altında Şeyh Ahmed-i Hani’ye

ait olduklarının yazıldığını kaydetmektedir. Abdullah

Varlı’nın çalışmasına aldığı kavil incelenmiş ve

elimizde bulunan Şeyh Halit ez-Zibari’ye ait nüshanın

Şeyh Ahmed-i Hani’nin nüshasından daha

kısa olmasına rağmen her iki nüshadaki konular

ve olayların aynı oldukları tespit edilmistir.