Emeğe Yakınlaşan Filmler

İnsanların çirkin davranışlarına dair bir yazı yazıyor olsaydım, öyle sanıyorum ki -mış gibi yapmalar da iyi bir rütbeyi hak ederdi o yazıda. Severmiş gibi, saygı duyarmış gibi, iyi yürekliymiş gibi, iyi niyetliymiş gibi, destek olurmuş gibi, hep yanındaymış gibi... Uzayıp gider mışlar mişler, insan yüz-leri kadar çoktur sayıca.

 

Bu mışlar mişler çok güzel kılık değiştirir, kimi zaman süslenir püslenir bir pankartla sokaklara düşer ve emekçi kardeşlerimizin yanındayız diye haykırır. Daha dönüş yolunda, pankartı tutan elleri acır, üzülür nazenin ellerine. Hay aksi, bir de bağırmaktan kısılan sesi var, hayıflanır. Sonra arabasına biner ve yaya geçidinde karşısına çıkan (daha demin destek olduğu) işçi kardeşi hızını kestiği için öfkelenir. İş yerinde yorgunlukla, dalgınlıkla üzerine kahve döken işçi ablanın beceriksizliğine saydırır ve daha kim bilir neler yapar. Çirkindir.

 

Ben sabah uyanıp kahvaltımı yaparım, bilgisayarı açıp emeğe yakınlaşan filmler başlığı altında yazı yazarım o sıra fabrikalarda kaçıncı vardiyadır bilmem.  Yarın sabah ve daha nice sabahlar aklıma gelmez emek. Çirkinim.

 

Kaynağını hatırlayamadığım için özür dilerim, okuduğum bir pasajda sinema filmlerinde yıkılan duvarları yakınlaştırıp çeken ama o duvarın örülüşünü göstermeye yanaşmayan yönetmenlerden söz ediliyordu. Ne kadar da sızılı bir cümle öyle değil mi? Tıpkı sadece bir dram kaynağı olarak kullanılan fabrikatör kızının fakir işçiye aşık olma hikayeleri gibi sızılı. Gerçekler yok. Emek yok.

 

Oysa kamera zemheri ayazda, kavurucu kızgın günün şafağında örülen duvarlara yakınlaşmalı, göçük altından çıkan maden işçisi sedye kirlenmesin, uzanmayayım dediğinde değil madenlere inene dek ve inerken geçtiği yollarda yakınlaşmalı o gözlere, küçücük elleriyle yüzünü ovuştura ovuştura okuluna değil çalışmaya giden çocuk işçilere yakınlaşmalı. Yaklaşmalı.

 

Yakınlaşabilenlere selam:

 

Bisiklet Hırsızları-Vittorio De Sica

Modern Zamanlar- Charlie Chaplin

Her Şey Yolunda- Jean Luc Godard

Gazap Üzümleri- John Ford

İşte Özgür Dünya- Ken Loach

Karanlıkta Uyananlar- Ertem Göreç

 

2006’dan itibaren her yıl düzenlenen Uluslararası İşçi Filmleri Festivali İstanbul, Ankara, İzmir ve Diyarbakır’da eş zamanlı olarak başlayıp sonra da birçok il ve ilçeyi dolaşır.