Şimdi sıra sünnet düğününün nerede olacağıydı. Büyük bir eve ihtiyacımız vardı. Komşumuz papaz Abdülecrim amcalardan talep etmeye cesaret edemiyorlardı.
Zira hayır derlerse bu kez komşuluk ilişkileri de zayıflayacaktı. Ancak bunu papazın kızı Behiee ablaya dolaylı olarak söylemişler. O da hemen "Tabi ki, bizim evimiz dururken bu konu sorun ediilir mi?" gibilerinden sözlerle hemen kabul edip, bizimkileri rahatlatmış. Böylece de evlerini bize açmışlardı.
Sünnet günü. mutfakta ateşler yakılıp, koca kazanlarda yemekler yapıldı. Açık bırakılan kapıdan gelen tüm insanlar avlu ve eyvanlara kurulan masalarda karınlarını doyurdular. Mevlitte, buhurdanlıklarda tütsüler yakıldı, gülabdanlıklarla gülsuyu ikram edildi ve bu ara evini bize açan gayrimüslim komşumuzun hanımı, Behiee ablamız da, Müslüman kurallarına saygı göstererek, başı örtülü olarak mevlide katılıp örnek bir komşuluk davranışında bulunmuştu. İnsani değerleri yüksek olan bu güzel aileye buradan sevgi ve saygılarımı belirtmeden geçemeyeceğim.(4)
Kirvelik
Erkek çocuğu olan kişi daha önceden sevdiği, saydığı birine teklif eder. Sünnet düğününde bu kişinin kucağına çocuklarını oturtarak sünnet ederler. İşte bu kişiye kirve denir. Kirve olacak kişi bütçesine göre çocuğa hediyeler alır. Yapılan törenlerde bulunur. Sünnetten sonra kirve ve ailesi baklavalar açar sünnet yapan ailenin bütün fertlerine hediyeler alıp ziyarete gider. Bu ziyaretten birkaç gün sonra sünnet yapan aile aynı şekilde kirve evine giderler. Böylece iki aile birbirini yakın akraba olarak kabul ederler. Birbirinden kız alıp vermezler. Kirve aileden biri sayılır ve sevilir. (1)
Sünnet günü çocuğun kalacağı oda ve karyola süslenir.Sünnet kılığı ile çocuk törenden bir iki gün önce çocuk akrabaya el öpmeye götürülür.Çocuk ve arkadaşları fayton ve taksilerle gezide bulunur.(5)
Günümüzde düğün salonları sünnet düğünü için de hizmet vermektedir
KAYNAKLAR
2- Mevlüt Mergen.Diyarbekir düğünleri.Yeniyurt gazetesi.5-7-2011
3-Vedat GüldoğanDünden Bugüne Diyarbakır Musiki Folkloru.1.Bütün yönleriyle Diyarbakır sempozyumu.27-28 Ekim 2000.Ankara.s.389
4- İhsan Kanat.Şeker kokulu Ülke Amed.Deniz ofset.2014
Şevket Beysanoğlu:Diyarbakır Folklorunda Geleneler-Görenekler-Adet ve İnanmalar.San matb.Ank.1995.s47
5- Yrd. Doç. Dr. İbrahim Yılmazçelik .XIX. Yüzyılın İlk Yarısında Diyarbakır
(1790-1840) (Fizikî, İdarî Ve Sosyo - Ekonomik Yapı).TTK yay.Ank.1995