Mitosun Kökeni-2

b- Tarihsel Teori:

Mitolojide bahsedilen kahramanların, şahısların,

bir zamanlar yaşamıs tarihi kahramanlar ve şahıslar

olduğunu öne sürer. Herhangi bir konuda meshur

olan bu kisiler, zamanla çesitli süslemeler ve

ilaveler sonucunda, tarihi hüviyetlerini kaybederek

mitlesmislerdir. Buna Rüstem-i Zal veya Nasreddin

Hoca örnek verilebilir. Özellikle Nasreddin Hoca’ya

İranlılar, Nasreddin Tusi; Araplar, “Cuha” demektedir.

Anadolu’da Nasreddin Hoca olarak bilinmekte

ve mezarının Aksehir’de olduğu söylenmektedir.

Diyarbakır ve çevresinde de Melaye Meşhur (Meshur

Molla) olarak bilinmekte olan bir kisi hakkında

anlatılan fıkralarla Nasreddin Hoca ile ilgili fıkralar

benzerlik göstermektedir.

Tarihin belli bir döneminde yaşamış olan şahısların

kendilerinden sonra mitolojik şahıslar

haline getirilmelerine Kur’an’da da örnekler vardır:

Nuh Suresi’nde isimleri geçen beş put hakkında

şunlar söylenmistir: “Bu putlara verilen adlar

(Vedd, Suva’, Yeğus, Ye’uk, Nesr) Nuh kavminden

salih kisilerin isimleriydi. Bu salih kisiler vefat

edince, Şeytan onların kavmine, onların hayattayken

oturdukları yerleri kutsal adak yerleri edinmelerini

öğütledi. Kavimleri onların isimlerini adak yerlerine

verdiler. Bunu yapanlar önceleri onlara tapmıyorlardı.

Fakat nesiller geçince, yerler ve isimleri

hakkındaki gerçek bilgi unutuldu ve sonraki nesiller

tarafından bunlara ibadet edilmeye başlandı.”