Dini anlayışta mitolojik unsurların etkisi-27

 

 

Şemsilik

Diyarbakır’da geçmiste mevcut olan inançlar

arasında Şemsilik inancının da olduğu daha önce

belirtildi. Fakat Şemsilerle ilgili yapılan çalısmaların

azlığı ve bu inancın günümüzde kalmamıs olmasından

dolayı Şemsilik ile ilgili doyurucu bilgilere

rastlanmaz. Aksine yazılan eserlerde birbirinden

çok farklı bilgiler vardır. Şemsiler ya da Şems

sözcüğü, “semsi” kelimesinden, anlam olarak da

“güneş” kelimesinden gelmektedir. Şemsiler, güneşe

taparlar. Güneş doğarken önünde 3 kez eğilirler.

Evlerinin kapıları doğuya bakar, bundan baska

öküze ve ineğe saygı duyarlar. Çocukları, Yakubi

papazları tarafından vaftiz edilir ve batıl gelenekleri

yüzünden günah çıkarmaya mecbur edilirler. Yine

Şemsi düğünlerine bir Yakubi papazı katılır, evlenenleri

kutsar. Bilinen tek şey, herhangi bir dini

kitaplarının bulunmamasıdır. Ona karşılık türküler,

sarkılar söylemeyi çok severler. Günahlarının saçlarında

toplandığına inanırlar o yüzden birisi ölüme

yaklastığı zaman, saçlarını, sakallarını, kıllarını

koparırlar. Aslında ölümü böylelikle barbarca hızlandırırlar.

Ölecek kisinin boğazından biraz likör

dökmekle ölüme daha çabuk ulaşacağına inanırlar.

Ayrıca ölünün cennete girebilmesi için gerekli

miktarda parayı ödemesi için de avuçlarına bir

miktar altın koyarlar. Ondan sonra ölü, Yakubi

papazı tarafından gömülür fakat ölü, sarılıp tabuta

konulana kadar Yakubi papazını yaklaştırmazlar.

Bu tarikatın üye sayısı çok azdır. 50 civarında aile

oldukları düşünülmektedir. Hepsi Mardin çevresinde

çok fakir bir durumda yaşamaktadırlar. Şemsi kadınlarını

diğer kadınlardan ayıran özellik beyaz

bir aba giymeleridir. Onlar hakkında daha fazla

bilgi bulmak çok zordur. Putperestlikle suçlanmaktan

korktukları için ortaya çıkmazlar.