Dini Anlayışta Mitolojik Unsurların Etkisi-28

 

Şemsilerin kökeni

Şemsilerle ilgili bir iddia da onların Harraniler

olduklarıdır. Bu iddiaya göre “Şemsî” ve “Harranî”

kavramları aynı inancı ifade etmektedir. Şemsiler

genel anlamda Mezopotamya bölgesinde yasayan

toplulukların Güneş (Şems, Semes) ve diğer gezegenlere

olan inançlarını belirten bir isimdir.

Özelde ise, Harran ve civarında yaşayan topluluğun

dini inançları için kullanılmaktadır. Şemsî ya da

Semsîler, kelimenin tasıdığı anlama nispetle günese

tapanlar anlamına gelmektedir.

Gabriel Akyüz, yerlesim yerine nispetle Harranîler

adını alan bu inanç sahiplerinin, Harran’da

yasayan ve XII. yüzyıla kadar varlıklarını sürdüren,

Hıristiyanlığı kabul etmemis ve putperest kalmıs

Süryaniler olduklarını söylemektedir.

Bunun yanında Harrânilerle Sabiiler’in de birbirleriyle

karıştırıldığı görülmektedir. Bunun nedeni

önceki kaynaklarda “Putperestler”, “Keldâniler”,

“Nıbtiler” veya basitçe “Harranîler” olarak adlandırılan

bu inanç sahiplerinin, sonraki dönemlerde

çesitli nedenlerle -muhtemelen zımmî statüsünü

kazanmak için- Sâbiî ismini adapte etmelerinde

yatmaktadır. Sonuç olarak Şemsilerden bahseden

kaynaklar birbirinden farklı seyler söylemektedir.

Kimileri bunların Harranî, kimi Ermeni, kimi Süryani,

kimi de eski İran inançlarının devamı olduklarını

ileri sürmektedir.